Recenze a dojmy s odstupem: Hogwarts Legacy je skvostným fan servicem i zašedlým RPG open-worldem
Gaming Článek Recenze a dojmy s odstupem: Hogwarts Legacy je skvostným fan servicem i zašedlým RPG open-worldem

17. 2. 2023 18:07

Hogwarts Legacy a jedna z pomalejších recenzí, hodnotící titul s odstupem.

Sny fanoušků Harryho Pottera se konečně stávají skutečností. Konečně jsme se dočkali a dopis oznamující naše přijetí do studií září na obrazovkách statisíců hráčů, kteří nový ultimátní kouzelnický titul vyhnali na pozici nejprodávanější a zároveň nejhranější hry na Steamu. Hogwarts Legacy je zde a já si jej procházím tak trochu s odstupem a po uklidnění emocí. A tohle je skromná recenze vzešlá z mého bádání.

Perfektní fan service až v první řadě

Společně se světem Harryho Pottera jsem vyrůstal, nicméně jsem přesvědčený, že právě ohlasy skalních fanoušků jsou nakonec tím nejobjektivnějším pohledem na hru. Zklamání by mohlo zanechat ještě hořčí pachuť, než u průměrného hráče – protipólem je ale stejně intenzivní nadšení v případě úspěchu (a tam je potřeba se trochu krotit). A už teď můžu směle prozradit, že si budeme povídat převážně o tom druhém scénáři.

V podstatě od prvního spuštění jsem ze hry začal cítit zvláštně pozitivní auru a to přetrvalo doteď. Vývoj zkrátka vzdal čest předloze a Avalanche Software se vyšvihli minimálně v citlivém přístupu a naplnění všech aspektů, které nám brnkají na struny i při čtení knih či sledování filmů. Stačilo pár kliknutí a na pořádnou chvíli jsem se zasekl (v pozitivním smyslu) i u vytváření postavy. Grafické provedení, textury i proporce modelů – vše vypadá velmi dobře. Ano, technologicky a animačně asi nejde o žádnou revoluci, ale míra detailu zpracování prostředí je často obdivuhodná. Co dodat k postavám? Nechci se pouštět do debat o kontroverzní auru, která se na internetu motá kolem J. K. Rowling a jejího přístupu a názorům k genderové oblasti. Hra samotná je v tomto ohledu naopak otevřená kulantně výběrem „dormitory“ i hlasu postavy a dalších parametrů, nicméně recenze by se měla věnovat hlavně zcela jiným kritériím kvality. Proto pojďme rovnýma nohama skočit do příběhu!

Aura návratu do Bradavic

Už žádný Harry Potter. Hogwarts Legacy je zasazeno do výrazně dřívějšího období kouzelnického světa, nicméně hrát budete za vámi pojmenovaného studenta či studentku, kteří neobvykle nastupují do Bradavic až do pátého ročníku. To samozřejmě přibližuje hlavní postavu do univerzálnějšího věku zejména z hlediska náplně studia, což tak nějak celé dává smysl pro komfortní hraní. Nakonec – čeká vás studování spousty kouzel a přijde dokonce na kletby, které se nepromíjejí. Postavy i prostředí jsou ale maximálně autenticky protkány s kouzelnickým světem tak, jak ho znáte. O tom už jsme přece hovořili.

Prostředí, ve kterém se budete pohybovat, je zobrazeno v nebývalých detailech. Když poprvé uzříte na monitoru scenérii ikonického hradu Školy čar a kouzel v Bradavicích a k tomu uslyšíte známou znělku... Z leckoho by ta nostalgie mohla rázem udělat ufňukanou Uršulu. Představení hry v prvních hodinách je megalomanské, soundtrack fantasticky funguje, a to jsme se ještě nestačili pořádně rozhlédnout. První střípky příběhu protkávají dynamické akční momenty, v rychlém sledu cestujete napříč několika lokacemi, a to včetně sekvence v bance u Gringottových. Koneckonců okolo skřetů se zápletka odehrává velmi těsně.

Následně přichází spíše prozkoumávací fáze, která je ale neméně zajímavou (a to říkám z pozice hráče, který nemá příliš v oblibě rozlítané RPG v otevřených světech). Tedy minimálně v prvních hodinách. Bude záležet primárně na tom, jak moc se necháte pohltit atmosférou. Dostanete skutečně většinu toho, co lze očekávat. Rozřazování do kolejí, výběr a sestavení vlastní hůlky či možnost vzlétnout na koštěti. Jistě – nabízí se polemika zlých jazyků nad tím, zda tyto aspekty mají ve hře nějaký hlubší smysl, ale tady jde podle mého názoru o naprosto přiznaný fan service, bez kterého bych si hru skoro nedokázal představit. Je jen škoda, že se některé mechaniky (například soutěžení mezi kolejemi) nepropracovaly do většího detailu. Prostor pro pár chytrých nápadů zde určitě byl.

Avada Kedavra nebo Protego?

Výborně zvládnuté je ale kouzlení a systém soubojů. Jde o hlavní devizu celé hry, která je nesmírně zábavná. Zaklínadel je zde slušné množství, učit se je budete postupně, ale zároveň vás nepřehltí a mechaniky jejich kombinací si osvojíte rychle. Na druhou stranu jejich naučení se probíhá tak nějak trochu stereotypně - zkrátka si musíte něco odpracovat, vyslechnout si chytré profesory a kouzlo se nakonec naučit zvládnout tvarově. Švihnout a mávnout. A je to. Bohužel samozřejmě ani Hogwarts Legacy se nevyhnul neduh velkých otevřených her, ve kterém zkrátka občas není dostatek náplně pro rozprostření na velkou mapu a občas přijdou momenty, které působí jako výplň. Časově vám hra vydá na nějakých 30-35 hodin, ale bude záležet na vaší šikovnosti, orientaci a využívání fast-travelu a samozřejmě i ochotě plnit vedlejší úkoly, což se může značně protáhnout.

Ač jsem se snažil dát hře prostor ukázat se v pravém světle a nedělat soud jen na základě prvních hodin hraní, musím uznat, že výborný pocit z aury zhmotněného světa Harryho Pottera ve virtuálních Bradavicích s obrovskou rozlohou a kvantou obsahu i detailů, ze mě neopadl. Ba naopak. Nechci prozrazovat jakoukoliv část příběhu - jistě si ji projdete sami. Možná zde nejsou silně napsané charaktery (včetně záporáků), občas se něco trochu zbytečně natahuje a občas jsem si všiml drobných grafických bugů, které ale jistě budou rychle opraveny. Hogwarts Legacy zkrátka aspiruje na hru roku a skoro bych si vsadil, že pro ty, kteří od mala snili o tom, až si je vybere kouzelnická hůlka, jí ve většině případů opravdu bude. Nakonec se stačí podívat na přehršel pozitivních ohlasů třeba i na Steamu.

Ohledně výkonu - sám jsem zaznamenal propady FPS v určitých fázích hry - respektive v konkrétních lokalitách s vyšší koncentrací efektů nebo detailů. Opět lze čekat, že patche ještě část těchto problémů vyřeší. Kvůli momentálnímu časovému vytížení jsem hru hrál primárně na notebooku se starším grafickým čipem RTX 2060. Přesto jsem si ji užil dosyta a zároveň ve velmi solidní kvalitě a propadů snímkové frekvence skutečně nebylo mnoho - pouze jsem se občas stabilněji podíval pod 60 FPS. Ale to je samozřejmě  záležitost mnou zvoleného hardwaru.

Hra stojí v základní verzi 59,99 EUR, což není žádná překvapivá cenovka pro propracovaný singleplayerový AAA počin. Jste-li fanoušci, budete velmi pravděpodobně nadšení, hru zhltáte během krátké chvíle a věřím, že jí i odpustíte jakékoliv drobné neduhy. A půjde o opravdu skvěle utracené peníze. Je-li pro vás Harry Potter jen další z podivných fantasy, dost možná vám bude chybět oslnění z prostředí, které miliony lidí po celém světě milují. I v takovém případě zůstává Hogwarts Legacy zajímavým a skvěle propracovaným titulem. Otázkou pak zůstává, jestli si najde bližší cestu do vašeho srdce.