[Recenze] A Total War Saga: Troy - Epická tahovka
Gaming Článek [Recenze] A Total War Saga: Troy - Epická tahovka

23. 8. 2020 10:46

Inspirace v eposu, historická nepřesnost, ale stovky hodin zábavy.

Znáte ten příběh o hloupém králi Meneláovi, který si do Sparty pozval trójského hezouna Parida, a ten se mu odvděčil tím, že sbalil jeho krásnou mladou ženušku Helenu, aby s ní následně prchl za obří nedobytné brány města Tróji, což samozřejmě nemohlo dopadnout jinak než brutální desetiletou válkou? Určitě znáte. Jestli je to všechno pravda nebo jen romantický výmysl básníka Homéra je otázkou za všechny prachy. Každopádně díky Iliadě může dnešní svět čerpat zajímavé náměty na filmy či videohry. O jednu takovou adaptaci se pokusili taky v Creative Assembly, aby vznikl další díl tahové strategie s real-time bitvami pod názvem Troy patřící do menší série A Total War Saga.

Řecko, země zaslíbená

Nepočítejte s tím, že Troy sfouknete za pár hodin. Chce to alespoň dva týdny volna, zásoby kávy a hurá do starověkého Řecka v období Trojských válek.

Jelikož se nacházíte v době bronzové, kdy ještě ve velkém fungoval směnný obchod, tak tentokrát zapomeňte na pokladnici plnou zlaťáků, ale budete si hlídat dostatek potravin, dřeva, bronzu, kamene a zlata. Jde o skvělý nový prvek, který vás donutí uvažovat nad obchodováním a strategií pro obsazování měst. Každé město totiž produkuje jiný zdroj surovin, takže si občas položíte otázku, jestli musíte nyní napadnout Knóssos kvůli kamení pro stavbu budov nebo raději ostrůvek jiných sousedů produkující potraviny důležité pro udržení armády. Při obchodování zase přehledně vidíte, čeho mají jiné frakce nedostatek či nadbytek, a tak můžete vyjednat mnohem výnosnější obchody.

Mapa Řecka a Malé Asie je dost velká a detailně zpracovaná, takže tu skutečně budete válčit o malé, ale strategicky důležité ostrůvky. Takhle podrobně vytvořenou Krétu nebo Rhodos jste ještě v Total War hrách neviděli.

Muži, co nenávidí ženy

Je potřeba si vybrat, za koho že budete válčit. V nabídce jsou čtyři nejznámější hrdinové Trójské války na obou stranách hradeb. V pravém rohu jsou achajští vyzyvatelé Achilles, Agamemnón, Meneláos a Odysseus. V levém rohu jsou Trójané Hektór, Paris, Aeneas a Sarpédón. V září k nim přibydou ještě Amazonky, které se mohou přidat ke komu chtějí.

My si zvolili naivního Meneláa, protože Sparta byla synonymem pro nebojácnou ničivou armádu, které stačilo 300 borců na tzv. Perskou férovku. Začali jsme tedy uzavírat dohody o neútočení, obchodu či spojenectví s ostatními Achájci i národnostně vzdálenými příbuznými, abychom mohli napadnout jiné národnostně příbuzné frakce. Z jakého důvodu jsme zvolili tuto strategii místo toho, abychom se sjednotili a zaútočili na ty trójské psy? Protože sice se Troy odehrává na pozadí Trójské války, ale jinak je to klasický Total War. Nejdříve se velmoci vypořádají s menšími frakcemi, pak po nějakých sto tazích vzniknou supervelmoci, a teprve potom si to vyřídí mezi sebou.

Během kampaně se nám ale přihodili podivuhodné kiksy, kvůli hloupější umělé inteligenci. Tady je pár příkladů. Princátko Paris, který neustále u sebe musí vozit Helču, si to asi po padesáti tazích naštrádoval přímo k nestřeženému pobřeží Sparty. Obsadil město, jen aby o dva tahy později padl proti dvojnásobné přesile. My tak získali Helenu domů a tentokrát zamkli v komnatě bez nároku na vycházky. Řekla si o to sama. Jenže tohle vedlo akorát k tomu, že se z Parida stal náš úhlavní nepřítel, který najednou získal obří vliv, armády, zdroje a ostatní Trójané se přidali do jeho konfederace. Vám pošle zprávu, že si už nevrznete a Helču si vezme zpět, ať to stojí cokoliv.

My jsme ale nebojácná Sparta. Navíc jsme uzavřeli vojenská spojenectví s ostatními Achajci. Tak co by se nám tohle princátko, kterému teprve narostl knírek, mohlo udělat? O dvacet tahů později proti nám míří čtyři plné lodě Trójanů s těžkou pěchotou na maximální úrovni zkušeností. Nastavíme tedy společný válečný cíl a zamíříme s veškerou armádou proti nim. A tím se dostáváme k dalšímu problému v AI. Ne aby se veškeré vojsko naší aliance nejdříve přiblížilo na dosah Trójanů, a pak proběhla epická bitva, po které bychom slavili s plnými číšemi vína. Oni raději útočili po jednom s jejich prťavými armádami, které nepřátelům nezpůsobili ani nejmenší ztráty. Nevěděli jsme, jestli máme brečet nebo se smát. Tak jsme je v tom radši nechali a schovali se za nejbližšími hradbami. This is Sparta!

Každopádně, čím mocnější jste, tím víc se na vás ostatní dívají skrz prsty, a než aby vás v klidu nechali prosperovat, rozjedou totální válku. V pokročilém stádiu hry se už ani nemůžete vydýchat, aniž byste nemuseli svádět heroické bitvy na všech světových stranách.

Kam nás pantofle donesou

Během kampaně plní každý hrdina odlišné homérské úkoly. S Meneláem například musíte získat Knóssos (kromě Heleny), za Achillea se setkáte s věrným Patroklem, kterého následně můžete naverbovat. Na jejich splnění máte času, kolik jen chcete, většinou nejsou nijak limitované počtem tahů.

Pak taky každý z hrdinů má svou speciální schopnost. Meneláos si umí kdekoliv naverbovat jakékoliv spojenecké jednotky, Aeneas zase umí promlouvat s mrtvými, což přináší bonusy pro vladaření, ale zase ztrácíte přízeň bohů. My jsme si tímto často okořenili hratelnost, a zrovna volání do zbraně na nepřátelském území se vždy hodilo, i když je poměrně nákladné.

Jako by si z oka vypadli

Trochu jsme se zarazili u pěchot. Ačkoliv každá frakce má své specifické jednotky, vesměs jsou si ve využití podobné. Sparťaně preferují těžkou armádu, zatímco takový Ithakové jsou spíš na obkličování a útoky ze zálohy. Najdete tu pěší pěchoty lehké i těžké, na koních (což není zcela historicky přesné), ve válečných vozech. Někdo se umí skrývat ve vysoké trávě, někdo je expert na obkličování, někdo se hodí do první linie. A pak tu jsou harpyje, minotauři nebo obři, ale jde jen o elitní jednotky pojmenované po mýtických stvořeních. Nepřátelé si z toho akorát nadělají do sandálů. A vzhledem k tomu, že AI je v bojích taky slabší, tak většinou jsou váhy nakloněny na vaši stranu.

Nakonec tu jsou skoro až nepřemožitelní hrdinové a generálové, kteří sbírají zkušenosti, vybavujete je různými ukořistěnými předměty a vylepšujete jejich schopnosti.

Bojovat budete na spoustě členitých a hezky zpracovaných mapách. Možná si budete lámat hlavu nad tím, proč když se utkáte uprostřed moře, tak bojujete na souši. Námořní bitvy probíhaly i ve starověku, takže moc nerozumíme rozhodnutí vývojářů, že je vynechali. Když už kašleme na historii, tak teda minimálně to vypadá velice divně.

Nechte ty agenty

Samostatnou kapitolu tvoří agenti, a to už po celou existenci Total War her. Vývojáři slibovali, že už konečně využijete jejich potenciál a budou důležitým herním prvkem. Což chtěli asi dokázat tím, že všechny frakce produkují agenty jak smyslů zbavení. My jich měli jen pár, sem tam jsme s nimi někoho zabili, sem tam si vylepšili spokojenost v regionu, sem tam s nimi pozvedli morálku armády. Ale že by to byl element, bez něhož bychom se neobešli? To ani náhodou. Agenti nám připadali stejně neužiteční, jak ve všech předchozích dílech. Kromě Warhammer, tam se v bojích hodili.

Ó bože, pomoz nám!

Jelikož se nacházíme v antickém Řecku, tak si snažíte získat přízeň sedmi dostupných bohů, což přináší různé benefity. Očko si u nich uděláte díky stavbě chrámů, modlitbě či provedené hekatombě. To už vás něco bude stát, a po nějakou dobu nebudou poslední dvě možnosti dostupné. Nicméně být s bohy za dobře se vyplácí.

Graficky vypadá tahová mapa moc hezky, bojiště taky, jednotky jsou už slabší, a pak ve finále je to celé stylizované jak na antickém pergamenu. Za tohle dáváme palec nahoru.

Do toho tu máte taky povedené české titulky, na které sice jste v jakémkoliv Total War zvyklí, ale neměli byste to brát za samozřejmost.

Ačkoliv zníme kriticky, tak jsme se bavili. Když pomineme nedostatky umělé inteligence, některých mechanik, a to, že Troy na Trojskou válku zcela kašle a historickou přesnost celkem taky, tak pořád tu máme klasické: „Ještě jeden tah, a už to vypnu.“ A to je přeci hlavní! Nové herní mechaniky se nám dost zamlouvali, a tak si určitě Troy zahrajeme znovu i za ostatní frakce.

A Total War Saga: Troy vyšlo 13. srpna 2020 pro PC (Epic Games Store) a MacOS. Cena je v době recenze 49,99€ (cca 1 300 Kč). Hra obsahuje české titulky.

Vývojář: Creative Assembly / Vydavatel: Sega