[Recenze] Arise: A Simple Story - nádherná emotivní plošinovka o životě
Gaming Článek [Recenze] Arise: A Simple Story - nádherná emotivní plošinovka o životě

8. 12. 2019 14:22

Ideální present do hektického předsvátečního období

Je jen hrstka her, které umí přesně zacílit na hráčovy emoce, a znásobit tak zážitek, jež nabízí.  Obzvláště pokud jde o tituly od malých nezávislých studií s omezeným rozpočtem. Jednou z takových her je i Arise: A Simple Story od barcelonských vývojářů z Piccolo Studio. Přináší tak do herního světa ojedinělý zážitek, který vás rozhodně nenechá chladnými, a nejednou se tak díky nim zamyslíte nad vlastní životní poutí. Ale začněme hezky od začátku, přesně jak to udělali kluci z Piccolo.

Tři kamarádi, jeden sen

Úplně ze startu by bylo dobré si Piccolo Studio řádně představit, jelikož si to zaslouží. Pracovat dvacet let pro reklamní agenturu ve slunné Barceloně, vydělávat nemalé peníze a získávat různá ocenění v marketingovém odvětví zní jako slušná kariéra. Jenže je nutné si položit otázku, zdali vás tohle všechno naplňuje? Děláte to, o čem jste vždy snili? Najednou zjistíte, že peníze ani úspěch nejsou tím, co vás plně uspokojí. Přesně tohle je příběh tří kamarádů, kteří už jako děti snili o tvorbě videoher. A tak se jednoho dne rozhodli udělat tlustou čáru za prací v „reklamce“, a pustili se do velice riskantního odvětví, s nímž neměli žádné bližší zkušenosti.

Vývoj videoher není procházka růžovým sadem, ba naopak cesta ke zdárnému konci bývá dosti trnitá. Spousta lidí jim kladla na srdce, ať se do toho raději nepouští, ale chlapci se toho nezalekli, a šli po tom, jak hladoví lvi po antilopě. Jak sami uvádí: „Pokud máme selhat, tak alespoň ať selžeme při něčem, co máme rádi.“ Nešli do toho ale zbrkle, pozvali si některé talentované veterány ze španělské vývojářské scény, s nimiž se podělili o vizi jejich budoucí videohry.

Tahle vize také zaujala polské vydavatele Techland, kteří v devadesátých letech začínali též jako malé vývojářské studio. Z jejich vlastní produkce lze vypíchnout tituly jako Dying Light či Call of Juarez: Gunslinger. Jenže během těch 28 let zabrousili i do vydavatelských vod, a tak se nyní postavili za katalánské kolegy, aby jim pomohli s rozšířením jména do povědomí početné herní komunity.

Nevyzpytatelná cesta životem

Alexis Corominas, Jordi Ministral a Oriol Pujadó chtěli reflektovat jejich životní zkušenosti, které tak využili jako inspiraci pro námět hry. Jejich cílem je, aby se hráč zamyslel nad svým životem, nemrhal časem a snažil se jej zcela naplnit. Protože přeci jen nikdo z nás nemládne, a nechceme ničeho litovat na sklonku života.

A tak se dostáváme k Arise: A Simple Story. Poeticky začátkem je konec. Stáváme se svědky pohřbu nejmenovaného starého muže, jehož tělo žhne v plamenech, a duše pomalu odchází spolu s dýmem kamsi do výšin. Poté se už za něj objevujeme v zasněžené krajině, kterou bychom mohli nazvat i nebem, jelikož tak působí.

Z pod bohaté sněhové přikrývky, pomocí nějaké síly vůle, náš hrdina „vyčaruje“ první vzpomínku, do níž se pouštíme. O tomhle vlastně celý příběh je. Ještě, než stařík odejde na místo posledního odpočinku, zrekapitulujeme si tak celý jeho život. Jak už to bývá i ve skutečnosti, tak se během života setkáme s událostmi šťastnými, krásnými a zapamatování hodnými, ale také i smutnými, tragickými až depresivními, na které bychom raději zapomněli. Přesně tohle si budeme prožívat spolu s hlavním hrdinou.

Jak plyne z názvu, příběh je vskutku jednoduchý, nicméně jeho němé vyprávění pomocí soch, které slouží jako stěžejní body příběhu, či malůvek, jenž můžete hledat, ve vás dokáží vyvolat ty správné emoce, na které tvůrcí cílí, ale především jej dokáže pochopit každý.

Přelez, přeskoč a občas podlez

Arise: A Simple Story je plošinová adventura, kde bude potřeba zapojit mozkové závity, ale nebojte, stačí jen poloviční výkon. Tím se hra stává dostupnou pro děti i dospělé. Design levelů vás rozhodně nebude nudit, jelikož se tvůrci postarali o různorodou škálu prostředí, hádanek a výzev, které musíte překonat. Hodně si zaskáčete přes překážky, pohoupete se díky lanu, jímž je hrdina vybavený, a díky němu si lze i přitahovat předem určené předměty, které tak vytvoří cestu ke zdárnému cíli, či se vyšplháte po skálách. Nelze ale říci, že by šlo o dva až tři typy levelů, které se pak 3x zopakují v bleděmodrém, každý stupeň je svým způsobem jedinečný.

Hlavní předností jsou ale hrátky s časem, které tvoří stěžejní kámen hratelnosti. Ten můžete vracet či posouvat vpřed o hodiny, měsíce i roční období, záleží na právě hraném levelu, popřípadě jej můžete zastavit. Díky těmto možnostem se vám otvírají různé cesty, ovládáte tak například příliv, odliv, deformaci okolí či rozvržení platforem. Je opravdu hezké pozorovat, jak si s tímto tvůrci pohráli.

Hra je sama o sobě zábavná a poutavá, ale tento zážitek lze ještě vylepšit zapojením druhého hráče. U PC verze lze tak hrát na jedné klávesnici, popřípadě zapojit gamepad. Pro jednoho hráče doporučuji i u počítačů hrát s gamepadem, jelikož mi ovládání nepřišlo tak krkolomné, jak na klávesnici. Nicméně ve dvou jsme si vyzkoušeli combo gamepad + klávesnice, a to je už úplně jiná pohádka. Zatímco jeden z nás měl na starosti pohyb hrdiny, šplhání a používání lana, ten druhý si hrál pouze s časem. Umění komunikace a koordinace se stává nejdůležitějšími schopnostmi mezi kooperujícími hráči. Arise: A Simple Story je tak vhodnou plošinovkou pro hezky strávený čas s drahou polovičkou, rodinou či kamarády.

Hratelnosti lze vytknout pouze občas špatně reagující ovládání, hold stává se, že chcete skočit, ale chlapík provede jen krok do propasti. To nicméně nevadí, jelikož na životy se zde nehraje, a tak si můžete „umírat“ kolikrát chcete. Záchytné body totiž jsou víc než časté, zpravidla ihned u místa smrti, takže se ani nestane, že byste chtěli svůj ovladač prohodit monitorem, jak tyto pocity známe z jiných plošinovek (ano, myslím tím především tebe italský instalatére!).

Hra obsahuje celkem deset kapitol, tedy životních etap, které vám na projití zaberou kolem 6 hodin, rozhodně i déle, když se rozhodnete hledat všechny kresby či plnit achievementy.

Pane doktore, vy jste se zase kochal

Na grafické zpracování by se daly psát ódy. Nádherná 3D malovaná prostředí spolu se světelnými efekty a animacemi ve vás vyvolají „wow efekt“ už od počátku. Každý detail lze považovat za umělecké dílo. Občas jsem se cítil jako v pohádce. Mohlo by to snad být ještě lepší? Ano, mohlo! Spojte vizuální stránku s audiem, a hra si vás podmaní. Skladatel David Garcia vytvořil úžasný zvukový doprovod s orchestrem, který přesně sedí to daných situací, a vaše emoce tím ještě více vygradují. Byly situace, kdy mi naskakovala husí kůže díky audiovizuálnímu zážitku. Rozhodně si za toto zaslouží největší pochvalu.

Co mě na druhou stranu občas štvalo, byla statická kamera, se kterou můžete pohybovat jen nahoru a dolů v dosti omezeném rozsahu. I kvůli tomu se mi stávalo, že jsem špatně odhadl směr skoku, a zbytečně tak musel napravovat svou chybu.

Po technické stránce běží hra plynule, a kromě zaseknutí se o texturu, což se mi stávalo jen zřídka, nemůžu nic dalšího vytknout.

Arise: A Simple Story vyšlo 3. prosince 2019 na PC (Epic Games Store), Playstation 4 a Xbox One. Cena je v době recenze $19,99 USD (cca 450 Kč). Za tuto cenu to je hezký dáreček pod stromeček pro prožití pohodových svátků.

Arise: A Simple Story je originálně zpracovaná 3D plošinová adventura, která vás chytne za srdce, jelikož je jednoduché se ztotožnit s hlavním hrdinou, jehož životní cesta je dosti podobná každému z nás. Retrospektivně probíhající děj zdárně splnil úkol, aby si každý hráč uvědomil, co si prožil, a především, co ještě chce naplnit v nadcházejících letech skutečného života. Zábavně zvládnuté ovládání času a podle něj se měnící prostředí v jedinečně designovaných levelech, řešení hádanek a postup hrou jsou dokonale symbiózní s neuvěřitelným audiovizuálním zpracováním. Ačkoliv je zde omezující statická kamera a pár nešvarů, tak lze říci, že se tenhle indie projekt zdařil na jedničku s hvězdičkou, obzvláště pokud se jej rozhodnete zdolat ve dvou. Rozhodně se těším na další tvorbu Piccolo Studia, a jen doufám, že nepoleví v originalitě.

+ Audiovizuální zpracování + Level design + Ovládání času + Jednoduše provedený příběh, který pochopí každý - Statická kamera - Občas ovládání nereaguje dostatečně rychle

Vývojář: Piccolo Studio/ Vydavatel: Techland

Žánr: Plošinová adventura