Madruga Works se po svém sci-fi debutu Planetbase vydali na úplně opačnou stranu časové osy naší civilizace až do doby kamenné. Vašim úkolem v Dawn of Man je vést svou vesničku vývojem v pravěku, od sbírání kamene až po odlévání železných nástrojů a sklízení vlastních farem.

Větvičky a kamínky

Hned od začátku je vám jasné, že v této hře se nebudete moct spolehnout na půjčku od banky, pokud se vám náhodou něco nepovede. Jedinou oporou je vám samotná příroda, která vám poskytne vše, co potřebujete k přežití.

Na rozdíl od ostatních strategií, kde si postavíte dřevorubce a dál nic neřešíte, jde Dawn of Man opravdu do základů. Pomocí speciálního predátorského vidění, které je ve hře k dispozici, najdete na mapě barevně oddělaná zvířata podle nebezpečí, či suroviny jako bylinky, kameny apod.

Svým vesničanům poté určujete zóny, ve kterých budou tyto suroviny sbírat nebo lovit zvířata. Zóna má v základu nastaveného pouze jednoho člověka a třeba lov mamuta budete muset nastavit manuálně. Hra si práci rozdělí sama, a tak, pokud máte třeba dostatek větviček, vám daný vesničan pomůže se stavbou nebo odnášením surovin do tábora. Za každý úspěch (ulovení daného zvířete, sesbírání určitého počtu surovin nebo postavení budov) získáváte vědomostní body, za které můžete vyzkoumat lepší nástroje, domestikaci zvířat či rostlin nebo honosnější náboženské monumenty, které jsou potřeba pro lepší morálku obyvatel vaší vesnice.

Zábavný kámen

Jakmile si osaháte základy hry, hra už není tak složitá. Začnete využívat všechny aspekty UI, které vám zpočátku připadaly nesmyslné, jako ukazatel s transportem či počtem zvířat. To jsou avšak velmi důležité parametry, protože pokud nemáte dost potahů, systém celé vesnice se najednou zpomalí. Postupně se evolucí vypracujete ke kácení stromů, studnám, lepšímu opracování kůže nebo ochočení vlků.

Jakmile narazíte na domestikaci obilí, končí pro vás starání se o jídlo. Vaše farmy vám zajistí nadbytek potravy, a tak vás budou zvířata zajímat pouze kvůli kůži. Jenže jakmile přijde obilí, přijdou další problémy.

Workoholici

Jak jsem totiž již zmínil, hra si dokáže práci rozdělit sama. Nemusíte tak vesničany rozdělovat na dřevorubce, farmáře apod. Hra si vše umí celkem šikovně rozdělit podle vlastní umělé inteligence. Jakmile ale přijde letní sklizeň, vy do toho necháte postavit několik obydlí nebo nedejbože dřevěnou palisádu, vytvoříte obrovský problém.

Ve hře totiž funguje tzv. Workload - množství práce. Pokud přijde již zmíněná sklizeň, tento workload se zvedne klidně až na 250%, a vaši vesničané se jednoduše zblázní. Nepomůže vám ani zvýšení priority a vesnička si začne žít vlastním životem, dokud vám to obilí nepomře nebo se nedonutíte různé úkoly zrušit. Nedokonalost AI se ukazuje ve chvíli, kdy vaši lidé neumí upřednostnit svůj vlastní hlad či žízeň před ostatními plány, a tak vám i přes obrovskou zásobu jídla i pití několik obyvatel zemře na dehydrataci a hlad.

Měď sem, železo tam

Pokud se nějakým způsobem přizpůsobíte i tomuto problému, jakákoliv zábavnost hry se vytratí. Počet vědomostních bodů, které jste získávali, se rapidně zmenší a hra vás tak donutí postavit třeba 20 zbytečných budov, jen abyste dostali dostatek vědomostních bodů na další evoluci.

Bohužel pak zjistíte, že jak doba měděná, tak železná nepřináší do hry moc nových prvků a vlastně vylepšuje jen ty stávající. Z potahů se stanou vozy s koly, můžete pěstovat více plodin či postavit větší domy a skladiště. Lze dokonce říci, že zpracování nové rudy vám i uškodí, jelikož musíte postavit různé pece a k přetavení železa potřebujete i dřevěné uhlí, se kterým paradoxně nemůžete topit ve vašich domech. Změnu v rudě ve výsledku nijak nepoznáte a akorát se vám zvyšuje workload.

Náhodné události? Ne, děkuji

Ve hře se nachází opravdu minimum náhodných událostí, mezi které patří útok vlka, bouřka, která ve hře přijde třeba padesátkrát a z toho vám jednou něco zasáhne blesk, a poté nájezdy okolních kmenů.

Pokud chcete postoupit do doby měděné, hra vás důrazně upozorní, že vám opravdu doporučuje vystavět si palisádu, protože začnou chodit velké skupinky nájezdníků. Ve výsledku jste vlastně zklamáni. Při nájezdu pomocí jednoho tlačítka naženete neozbrojené obyvatele do domů, a to je vše. Nefunguje tu žádná strategie, nájezdníci prostě přijdou, stoupnout si na jedno místo, vaši lidé na druhou a začnou po sobě házet kopí. Pro vás to skoro nic neznamená, přijdete maximálně o pár obyvatel a postupně vás nájezdy přestanou strašit.

Dawn of Man je zábavná hra v prvních dvou či třech hodinách. Poté se jakákoliv obtížnost hry vytratí a jediná motivace pokračovat je vaše zvědavost, co nového přinese evoluční strom. Samotný koncept hry je určitě skvělý a já doufám, že se na hru vývojáři nevykašlou, protože v ní vidím velký potenciál. Ať jsou to souboje s okolními vesničkami nebo spolupráce s nimi. Chce to i lepší micromanagement a vylepšené pozdější éry. V současné chvíli bych tedy koupi hry nedoporučoval a vývojáři by k titulu měli přidat nálepku Early Acces, protože ta se k tomu hodí nejvíce.

Pokud se podíváme na Steam, uvidíme velmi kladné hodnocení. Jakto? Recenze jsou sice kladné, mnoho jich ale obsahuje „je to dobré, ALE chce to přidat či vylepšit tohle a tohle“. A ano, já to vidím úplně stejně, pokud vývojáři přidají více obsahu a upraví to, co ve hře nyní nefunguje, hra to bude naprosto skvělá a dovolím si říct jedna z nejlepších micromanagement strategií. Prozatím to tak ale není a já nemohu koupi doporučit.