Recenze: Democracy 4 - řídit stát jako hru
Gaming Článek Recenze: Democracy 4 - řídit stát jako hru

11. 10. 2020 05:11

Recenze simulátoru politického rozhodování Democracy 4

Recenzím počítačových her se už v poslední době příliš nevěnuji, ale nabídku recenze zajímavého projektu Democracy 4 jsem zkrátka nemohl odmítnout. Nejde totiž až tak moc o „fancy“ hru se zajímavou grafikou a dalšími pozlátky. Tohle je prostě simulátor reálného politického, ekonomického i sociologického dění ve světě, který má na svědomí studio Positech Games.

Aktuální politická témata

Hru budu popisovat z pohledu osoby, která sice doposud tušila, že tato série existuje, nicméně žádnou zkušenost s předešlými verzemi nemá. Zkrátka Democracy 4 je mým prvním pokusem řízení státu ve všech ohledech. Hned na začátku je potřeba říct, že tuto hru si opravdu užijí ti, které zajímá politika, a kteří si dokážou uvědomit následky ekonomicky, sociálně či politicky motivovaných rozhodnutí. Na druhou stranu je to ale taktéž výborný nástroj pro rozvoj znalostí, jak vlastně nejen demokracie a politické systémy fungují. Democracy 4 se navíc snaží implementovat i aktuální témata, jakými jsou např. fake news, drony, extremismus, rasové a náboženské rozpory nebo genderová diskriminace.

Ač se vám může po spuštění hry zdát, že absolutně netušíte, co se všemi prvky dělat, nezoufejte. Jednak vás postupně herním prostředím provede tutorial a v druhé řadě je potřeba říct, že hra naprosto intuitivně zobrazuje návaznosti jednotlivých oblastí a vše je roztříděno do sedmi kategorií. Těmi jsou legislativa a udržování pořádku, doprava, mezinárodní politika, blahobyt, ekonomika, daně a veřejné služby.

Získejte své voliče

V rámci těchto kategorií je vám tedy svěřena moc ovlivňovat kritéria, která se projeví nejen ve státním hospodaření, ale samozřejmě i ve vašich preferencích u voličů. No a to je potažmo hlavním cílem hry – vést stát tak, abyste vyhráli následující volby znovu. K tomu musíte chytře využívat spoustu přehledných herních statistik, které vám pomohou zvolit si vhodný přístup k jednotlivým skupinám voličů, kterých je samozřejmě velké množství a každá z těchto skupin má různé priority. A nezapomínejme ani na hospodaření s rozpočtem, který samozřejmě sice může končit jako deficitní, nicméně dluh vám potom spočítají ve svých hodnoceních ratingové agentury.

Democracy 4 v jádru vlastně funguje tahově. Klíčovou veličinou je tzv. politický kapitál, který vám generují vaši loajální členové kabinetu. Tyto body potom používáte k prosazování či úpravám opatření - třeba formou změn ve zdanění, uvolňování dotací nebo spuštění vlastního vesmírného programu. Ale hodit se vám budou i k veřejnému vystupování nebo změnám v řadách ministrů. Jakmile využijete svůj politický kapitál dle potřeby, můžete se posunout do dalšího kvartálu, ve kterém se postupně začnou projevovat vámi schválené úpravy.

Možná přijde i pandemie

Zároveň s přechodem do nového kvartálu budete řešit i různé nahodilé situace, které se do dění ve vašem státě promítnou. Může to být obyčejné zpomalení ekonomiky, ale také třeba nárazové věci jako třeba konfrontaci zákonu, který by reguloval nutriční hodnoty jídla pro děti nebo zákonu zakazujícího kouření ve veřejných prostorech. Nechybí ale ani třeba nahodilé vypuknutí virové epidemie. A od něj není daleko třeba k propadu akciových indexů.

S Democracy 4 je zkrátka potřeba strávit chvíli času, ale na druhou stranu nejde ani o žádné raketové inženýrství. Hned v první hře se mi podařilo začít v Německu s přehledem vyhrávat rovnou ve čtyřech obdobích po sobě a později jsem zkrátka chtěl zkoušet i kontroverzní věci – třeba implementování mikročipů obyvatelstvu nebo mučení tajnými službami. Ano – i taková opatření tu najdete.

Momentálně si ve hře můžete zvolit, že budete hrát za USA, Spojené království, Německo, Francii nebo Kanadu. Dále se zřejmě chystají i Austrálie nebo Itálie. Každá země se potýká s trochu jinými problémy a dá se říct, že jsou často velmi autentické k realitě. V každém případě ale zůstávají mechaniky stejné a mění se spíš výchozí pozice a hlavní témata. Hra se tak může vyvíjet pokaždé trochu odlišně a jen tak vás nudit nezačne.

Popsat všechny mechaniky Democracy 4 snad ani nejde, ale myslím, že základní představu už asi máte. Je to zkrátka zajímavý simulátor vaší politické kariéry při řízení státu. Jsem až překvapený, jak komplexně hra pojímá všechny možné oblasti života ve společnosti a naprostá většina návazností prvků je logická a fungující. Pochválit můžu i intuitivní ID a poměrně snadnou cestu k naučení základního ovládání, což je u hry tohoto ražení zcela klíčové. Pokud vás politika, ekonomické vazby a rozhodování vládních autorit s dopady na běžnou populaci zajímá, věřte, že tato hra nabízí až neuvěřitelně propracovaný koncept virtuálního, ale jinak zcela fungujícího státního zřízení.

Democracy 4 si můžete už nyní zakoupit na Steamu v předběžném přístupu za solidních 22,99 EUR.

• Komplexní politický simulátor
  • Intuitivní provázanost prvků