[Recenze] Destroy All Humans! - Zničit lidstvo může být zábava
Gaming Článek [Recenze] Destroy All Humans! - Zničit lidstvo může být zábava

5. 8. 2020 16:13

Remake sci-fi akční adventury, která nabízí zkázu lidstva.

Doutnající dým ze zničených budov, ohořelá lidská těla ležící vedle bezhlavých tors znásilněných análními sondami, všude jen chaos a zoufalá armáda snažící se alespoň o nějakou obranu lidstva. A nad tím vším jste vy v létajícím talíři, a se zlověstným úšklebkem pálíte ty nebožáky laserem hlava nehlava. Po patnácti letech jste už zase v šedé (ne zelené!) kůži emzáka Crypto-137, který má jediný cíl – zničit ubohé lidstvo! Těšte se na akční kosmickou křížovou… tedy pardon, furonskou výpravu.

Přicházíme, jak se to říká… v míru

Jak jsme napověděli výše, sci-fi akční adventura Destroy All Humans! se po patnácti letech dočkala remakeu, který bude bavit nejen veterány, co si ještě pamatují původní díly na Playstation 2, (popřípadě PS3, i když se pokračování moc nepovedla), ale taky nové, ničením lidstva nepolíbené, bažanty.

Ve staronovém grafickém skafandru, který si zachoval svoje až komické (I komiksové) vzezření a taky jednoduchost, se mimozemšťan Cryptosporidium-137, zkráceně Crypto-137, vydává zachránit svého neschopného 136. klona sebe samého, tedy Crypto-136, na planetu Zemi, na níž se odehrávají počátky Studené války, a zároveň v době, kdy se údajně v Roswellu v Novém Mexiku objevilo UFO. V tom mu ještě pomáhá Orthopox-13, zkráceně Pox, který působí v roli komandéra a myslitele na mateřské lodi.

Jména podobná viru neštovic a prvokovi způsobujícímu průjmová onemocnění napovídají tomu, že příběh, vesměs i celý titul, nebude žádná těžká váha s hlubokou myšlenkou, ale peprná nálož nekorektního humoru, cynismu a parodie. Autoři se nebáli zesměšnit vše, co jim přišlo pod ruce – politickou situaci Spojených států v 50. letech minulého století, armádu, vládu, federály, lidi v maloměstech, velkoměstech I na venkově. Kdybychom chtěli vypsat vše, zaplníme tím snad celou stránku v recenzi. Ale to si necháme pro případ nouze. Možná je dobře, že hra vznikla v době, kdy se na korektnost tolik nehledělo, a každý chápal, že vtip je vtip, nikoliv urážka. Díky tomu se můžete u humorných dialogů zasmát taky dnes, protože cenzura se remakeu absolutně nedotkla.

Utíkej, člověče, utíkej

Kolikrát jste už kosili hordy různých emzáků, abyste zachránili lidstvo (anebo je zabíjeli jen pro zábavu)? Na spočítání vám nebude stačit ani dvacet prstů. Tentokrát si to dáte z druhého pohledu a k vyhubení lidských červů budete mít dostupný slušný arzenál. Je libo elektřinu, laser, plazmovou bombu nebo anální sondu? A co takhle využít telekinezi, aby se člověk proletěl jak E.T. na kole. Nebo mu raději necháte prasknout hlavu, abyste získali jeho mozek pro obnovení štítů? To je poměrně slušná škála pro jednoho emzáka. A pokud máte multitaskingové schopnosti, všechno můžete používat zároveň, což v původní verzi nešlo.

Váš ufounský talíř má už o něco skromnější nabídku pro hubení škodlivého humanoidního hmyzu, ale bavit se budete úplně stejně. Obzvlášť když prostředí jde tak úžasně zničit. Doslova budete rozsévat zkázu. Kromě toho umí Crypto-137 na sebe vzít jakoukoliv lidskou podobu, číst myšlenky, ovládat mysl lidí, aby konali dle jeho příkazu, odvedli pozornost nebo ho chránili.

Právě bohatá škála zbraní a schopností zabrání tomu, abyste měli pocit, že hra spadla do stereotypu. I přesto, že úkoly jsou vždy „zabij, co můžeš“ nebo „nepozorovaně se infiltruj“. Každopádně jde o jednoduchý princip a zábavné provedení mise dle vaší chuti. Co víc si přát? Teda když nesmíte zalarmovat armádu, tak na ně samozřejmě nesmíte naběhnout s anální sondou v ruce, ale to už jsou jen občasná omezení v plnění úkolů. Fanoušci RPGček se dočkají pár dialogových voleb, kdy je snadné zvolit správnou odpověď. Ale co, klidně si nakecejte těm hloupým lidským stvořením, co jen chcete.

Navíc, abyste si to ještě trochu okořenili, můžete během hlavních úkolů plnit dodatečné výzvy a sbírat nějaké ty předměty, díky čemuž získáte více DNA, tedy bodů, za které si můžete vylepšovat zbraně a schopnosti. A ačkoliv vývojáři poměrně dost zvýšili počet upgradů, opět nečekejte žádný složitý strom, důležité je, že tahle vylepšení jdou v boji poznat.

Často používáme slovo „jednoduchost“. Jenže někdy je v jednoduchosti krása. A to přesně platí zde. Když bychom měli shrnout obtížnost hratelnosti, tak právě opět použijeme slovo jednoduchá. Až na pár výjimek a rvaček s bossy. Ale to není žádná výtka, protože o to víc se můžete soustředit na kreativní ničení lidstva a nemusíte si přitom trhat poslední vlasy, co vám po těch patnácti letech zbyly (moc se nesmějte mlaďoši, taky vás to čeká).

Area 42 a jiné hříčky

Před patnácti lety nebyly ještě tak dokonalé technologie, hry se tvořily menší a hráči nebyli tak rozmlsaní. Proto se v Destroy All Humans! pohybujete po menších předem generovaných mapách v rámci hlavních misí, kde nejste nijak extrémně limitovaní vertikálně ani horizontálně, jelikož máte k dispozici jetpack s menší palivovou nádrží. Samozřejmě se na mapách vyskytují jejich hranice, kdy vás hra upozorní, že se máte vrátit.

Oblasti s misemi se nacházejí samozřejmě pouze v USA, což ale ničemu nevadí, kdo jiný taky přišel se záběry z pitvání ufounů že? Názvy měst, vládních organizací I významných osobností té doby jsou sice paradované, ale I kdybyste byli padlí na hlavu, tak si spojíte dvě a dvě dohromady.

Do každé oblasti se můžete po splnění mise kdykoliv vrátit, a jen tak se vyblbnout. Přitom můžete ještě plnit další větší výzvy jako třeba sběr dobytka nebo oblíbené ničení lidstva ve stanoveném čase. To rozhodně obohacuje jednotvárnou hratelnost příběhových misí.

A aby těch výzev nebylo málo, jsou tu ještě jedny speciální, díky kterým může Crypto-137 změnit svou vizualizaci. Je libo Crypto vypadající jak kráva ve vidláckých montérkách? Upřímně k této vizualizaci jsme přišli jak slepý k houslím, a nejsme jediní.

Když už jde o remake, chtělo to taky něco navíc, a proto restaurátoři vyšťourali v útrobách hry původních vývojářů dobře schovanou a nepublikovanou misi v Oblasti 42. Děkujeme.

Nový na pohled, starý na poslech

Jak jsme psali výše, hra se dočkala staronového skafandru. To znamená, že vizuál je víceméně takový, jak si ho pamatujeme, jen lépe propracovaný do detailů, efektů, stínů a světel. Netvrdíme, že vám to vyrazí dech, ale určitě si nad tím ani nevypíchnete oči. Za to zvuková stránka je naprosto identická jak před patnácti lety. Proč ji taky měnit, vždyť se povedla. Z tohohle pohledu jsme od remakeu dostali nostalgický návrat v mnohem hezčím provedení.

Ani ovládání se nijak razantně nezměnilo. Stačí pár tlačítek, a jakou paseku s tím dokážete napáchat. Opět si dovolíme použít slovo jednoduchost.

Jenže najdeme zde I pár brouků. Občas nás pozlobila kamera při tuhých bitvách s trapáckou armádou, že jsme se místo otáčení zasekli. Zaměřování někdy neví, koho si dřív vybrat, a tak pro jistotu přeblikává mezi cíli do zblbnutí. Sem tam se některé objekty či lidé vygenerují až na poslední chvíli před vámi, nebo naopak zmizí. Sem tam se něco propadne do textur. Běžné chyby, se kterými se setkáváme denodenně, až nás už maličko otravují.

A ještě taková zvláštní chybička na konec. Občas se nám stalo, že když jsme zvorali misi, a aniž bychom se dostali k checkpointu, tak jsme se objevili poblíž zadaného cíle, a to I přesto, že jsme se k němu ještě ani nepřiblížili. No, nestěžujeme si, že nám hra takhle z těch 14 odehraných hodin ušetřila pár minut, ale naše dark soulsovské duše byly lehce zklamané.

Destroy All Humans! započalo zábavnou invazi s o trochu vylepšenou grafikou, několika novými prvky v jednoduché hratelnosti, původním zvukem a nekorektním humorem, díky čemuž si ničení lidstva skutečně užijete. Ačkoliv narazíte na stereotypnost příběhových misí, tak široká škála vedlejších výzev a kreativní způsoby zabíjení či ovládání lidí zabrání tomu, abyste zívali a modlili se, ať už to skončí. Body musíme strhnout jen za několik technických chyb a stereotypní příběhové mise. Ale jinak je to remake vskutku jednoduchý a povedený.

Destroy All Humans! vyšlo 28. července 2020 na PC, Playstation 4 a Xbox One. Cena PC verze je v době recenze 29,99€ (cca 800 Kč) a konzolové verze jsou za 39,99€ (cca 1 000 Kč). Hra nepodporuje češtinu.

Vývojář: Black Forest Games / Vydavatel: THQ Nordic

Za klíč k recenzi děkujeme společnosti COMGAD s.r.o.