Recenze: Externí herní disk WD_BLACK P10 určený pro hráče
Technologie Článek Recenze: Externí herní disk WD_BLACK P10 určený pro hráče

22. 10. 2019 15:49

Hardwarová recenze pevného disku WD_BLACK P10 určeného pro externí použití.

Není tomu dávno, co jsme představovali nově uvedené externí disky výrobce Western Digital, které nesou punc prémiové řady WD_BLACK. Tyto "disky na cesty" nejsou primárně určeny pro klasické přenášení dat (byť je k tomu samozřejmě můžete také použít). Najdou sice využití samozřejmě i u počítačů, nicméně intenzivně míří i na stoly konzolových hráčů, kteří často s kapacitou úložiště bojují.

Externí pevný disk, který rozšíří použitelnost vaší herní konzole

Požadavky her na volný prostor zkrátka stále rostou – ať už hrajete nové tituly nebo třeba hry ve VR. Grafické detaily jsou pestřejší, ale textury také přímou úměrou rozpínají svoji velikost. Volné místo vždy přijde vhod a Western Digital přišel se zajímavým řešením formou externích disků - a to jak SSD, tak i klasických plotnových modelů.

WD_BLACK P10 Game Drive, který si dnes otestujeme, patří do druhé z těchto zmíněných kategorií. Disk je kompaktní a má v podstatě klasické rozměry běžných přenosných externích disků. Pozor, existuje i verze určená speciálně pro použití s konzolí Xbox One. Tato recenze se ale týká výhradně klasického modelu.

Na jednu stranu je potřeba říct, že desktopoví hráči mají stále poměrně volné ruce, pokud jim kapacita přestává stačit. Nejjednodušším řešením je potom většinou sáhnutí po klasickém interním disku. O trochu horší to už ale může být u notebooků a nejvíce nový přenosný disk od Western Digital můžete využít právě s konzolemi. U nich totiž disk můžete snadno používat i při přenášení mezi vícero zařízeními (samozřejmě bavíme-li se stále o stejném typu konzole) a ihned hrát bez jakýchkoliv úprav instalací. U počítačů by to vzhledem k běžnému výskytu zápisů některých souborů i do systémových registrů či jiných adresářů bylo zřejmě trochu složitější.

Kapacita a rychlosti

Disk je nabízen ve variantách s kapacitami 2 TB, 4 TB nebo dokonce 5 TB. Udávaná rychlost přenosu je až 140 MB/s, což samozřejmě odpovídá klasickému menšímu plotnovému disku, který najdeme schovaný uvnitř designového krytu, kterému dominuje logo řady WD_BLACK. Konstrukce je bytelná a disk působí prémiovým dojmem. Na spodní straně najdeme nenápadné gumové nožičky zabraňující klouzání po hladkém povrchu, což mnozí z nás velmi rádi ocení.

Připojení je realizováno přes rozhraní USB 3.2 první generace. K zapojení není potřeba žádných dlouhých komentářů – jde zkrátka o plug & play zařízení. Pojďme tedy rovnou k testům rychlosti. Jak už jsem stačil zmínit na začátku, jde o klasický plotnový disk s rychlostí 5.400 otáček za minutu. Otestovali jsme jej klasickým benchmarkem CrystalDiskMark a výsledky si můžete prohlédnout v následující tabulce.

Naměřené rychlosti nejsou vůbec špatné. Výsledky jsem srovnal s běžným základním externím diskem WD Elements. Ten byl v sekvenčních rychlostech v průměru o 25 % pomalejší ve čtecích operacích a o 12 % při zápisu. Výrazně lépe si disk P10 vedl i v ostatních zápisových operacích. Testy náhodného čtení potom dopadly podobně na úrovni statistické odchylky. Z dostupných recenzí jiných modelů od konkurenčních značek vyplývá z pohledu rychlosti dobrá konkurenceschopnost námi testovaného disku, nicméně sami jsme neměli možnost je otestovat. Pokusíme se k výsledkům ve srovnání vrátit co nejdříve.

Shrnutí recenze

WD_BLACK P10 je specifický produkt, který zřejmě využijí opravdu převážně konzoloví hráči. Na druhou stranu ale nic nebrání jeho použití třeba i s notebooky nebo klasickým stolním počítačem. Oproti základním externím diskům nabídne slušnou rychlost. Sami jsme neměli možnost srovnat jej s dalšími přímými konkurenty, nicméně z recenzí na jiných webech vyplývá jeho dobrá konkurenceschopnost.

Už teď si můžete na CZC.cz předobjednat 2TB za 3.299 Kč nebo 4TB variantu za 5.190 Kč.

• Hezký design
  • Kvalitní zpracování krytu