Recenze: Far Cry 5 - Proti kultu náboženských fanatiků
Gaming Článek Recenze: Far Cry 5 - Proti kultu náboženských fanatiků

28. 3. 2018 20:30

Ubisoftu se sázka na Ameriku ve Far Cry 5 vyplatila.

Máme tu další pokračování velmi povedené série, která se ještě jako jedna z mála nepodařila vývojářům nějak výrazně pokazit. Z Himálají, které jsme navštívili v předchozím díle, se poprvé přesouváme do USA konkrétně do zelené Montany, kde jako hlavní hrdina bojujete proti nábožensky zfanatizovanému kultu Eden's Gate, vedeném Josephem Seedem, který za pomoci svých parťáků ovládá celý kraj.

Na tuto hru jsem se opravdu těšil, ale zároveň jsem se snažil vyhnout většině trailerů a rozhovorů, kterými nám chtěl Ubisoft prozradit první, poslední. A musím říct, že se mi to i celkem povedlo, protože jediné, co jsem při zapnutí hry věděl, bylo, že se nacházím v Montaně a že budu stát proti náboženskému kultu, takže jsem do toho šel asi podobně, jako hlavní hrdina, který k tomu, jak už to v sérii Far Cry bývá, přišel jako slepý k houslím. Nutno také vzpomenout, že ve Far Cry 5 je poprvé v této sérii plně přizpůsobitelná hlavní postava, proto zde ani nemá své jméno.

Velká akční jízda!

Všechno to začíná, když společně s maršálem Burkem, s místním šerifem a se dvěma jeho poskoky míříte zatknout radikálního kazatele Josepha Seeda. Začátek hry je poměrně předvídatelný, ale stále jsem doufal, že se to s průběhem změní. Bohužel moje prosby nebyly vyslyšeny. Není to vůbec tak, že by vás hra hned ze začátku vodila za ručičku. Je to spíše, tady máš zbraň, támhle jsou nepřátelé a snaž se, což je přesně element, který jsem od Far Cry očekával. Na druhou stranu hra nastavená na střední obtížnost je poměrně jednoduchá. Proto jsem asi po hodině musel měnit na těžší obtížnost.

Moje první minuty probíhaly asi takto. Měl jsem vylézt na nějaký vysílač, v momentě, co jsem dostal tenhle úkol, mě zamrazilo a myslel jsem, že jsme svědky další kopie předcházejících dílů. Vzápětí jsem však byl poměrně vtipně upozorněn, že tohle je jeden z mála vysílačů, na které ve hře polezu. Po téhle pasáži ta pravá jízda teprve začala. Chcete jet na čtyřkolce, v džípu, sedanu, člunu, letadle, vrtulníku nebo dokonce v traktoru, kterým můžete sekat nepřítele napadrť? Není problém, v novém Far Cry můžete dělat opravdu vše, co si umanete. Vyrazit kam chcete, lovit medvědy, vymlátit vesnici plnou zfanatizovaných buranů, a když zrovna máte chuť na něco klidnějšího, můžete si jít třeba zarybařit. Teda pokud se vám nestane to, co mě, a místo tahání kapra z vody netaháte o podál ve křoví náboje ze své zadnice, které do vás vystříleli burani s jejich letadlem.

Neurazí ani nenadchne

Ano dostáváme se k příběhu, který je bohužel tak předvídatelný, že už po půl hodince hraní zjistíte, že vás čeká příběh dosti podobný tomu, který jste už v minulosti zažili. Hra vás vysadí v okres Hope, který mají mezi sebe rozděleny Josephovi členové rodiny. Jsou zde tři části východní, západní a severní, přičemž můžete začít ve kterékoliv z nich. Hra vám pouze doporučí, abyste začali právě v západní části tohoto okresu. Osobně si myslím, že to není náhoda, jelikož v této oblasti mě to bavilo nejvíce, strávil jsem zde nejvíce času a připadalo mi, že příběhově je nejvíce propracovaná.

Největším problémem nového Far Cry je až velká povrchnost. Postaví vás před hotovou věc, nikdo neví proč se tu tento kult vzal nebo co má vůbec úmyslu. Je tu prostě klasický záporák, o kterém vlastně nic nevíme. A jdete po něm jen proto, že se mu podařilo zfanatizovat pár venkovskejch balíků, kteří si myslí, že konce světa se blíží. Na druhou stranu série Far Cry si nikdy nezakládala na nějak propracovaném příběhu a spíše kladla důraz na to, abyste vystříleli tisíce nábojů a pořádně se vydováděli s těžkým kulometem v rukách a granátometem na zádech.

Pozastavil jsem se také nad formou vyprávění příběhu. Jak už jsem říkal, celý okres je rozdělen na tři oblasti, který má každý svého "minibose". Ale abyste se k němu dostali, musíte sbírat tzv. "body odboje", které získáváte plněním příběhových misí, vedlejších misí a likvidací táborů. Dalším způsob je osvobozovat rukojmí a ničit majetek nepřátel. Tímhle způsobem se však může stát, že nasbíráte dostatek bodů a spustí se vám závěrečná mise z dané oblasti dříve, než dokončíte všechny příběhové úkoly. Takže pak třeba útočíte v misi proti nepřátelům, kteří by už na tomto území neměli vůbec být.

Repetetivní, ale pořád stejně zábavné

I takhle by se dalo nazvat umístění v tomto případě malých městeček, které jsou jako v předchozích dílech okupovány nepřátelskými jednotkami, do hry. A vašim úkolem, který však není povinný, je tyto městečka osvobodit, za což dostanete body odboje. Tady však veškerá podobnost končí. Jeden z hlavních atributů, který naprosto mění vizáž Far Cry od předchozích dílů, je možnost offline co-op, ve kterém si můžete přivolat AI parťáka, který vám poměrně dosti ulehčí veškerou práci a zároveň přidá do hry další náboj. Když tedy nemáte svého reálného parťáka po ruce, můžete využít prvávě je. Je zde asi 9 míst, kde můžete právě tyto parťáky najít. Většinou je získáte tak, že jim pomůžete v situaci, kdy jsou obklíčeni nepřátelskými jednotkami. Oni vám na oplátku za svou záchranu nabídnou svoje služby. Nutno podotknout, že každý je specializován na něco jiného. Jeden lítá s letadlem, druhý taky "lítá" na zemi jak splašenej a k tomu má v ruce raketomet, další má třeba luk, kterým vyřídí 5 lidí během patnácti vteřin, přičemž si nikdo ničeho nevšimne, a ještě k tomu utrousí nějakou vtipnou hlášku. Takže pokud se chystáte osvobodit jedno z těchto měst, je už opravdu jen na vás jakou strategii zvolíte. Jestli půjdete potichoučku spolu s Jess Black, která vám naprosto nepozorovaně pomůže vyřídit pár borců, nebo se spíše obrátíte na Hurka a jeho RPG.

Dalším příjemným překvapením je možnost velmi dobře strategicky úkolovat vaše pomocníky. Takže pokud jste typ člověka, co má rád, když je vše pěkně naplánované, tak se vám nové Far Cry určitě zavděčí. Naplánovat si můžete vše do posledního detailu, takže vaši pomocníci po odbouchnutí barelu budou prvně atakovat nepřátelské odstřelovače, poté přejdou na klasické žoldnéře a svou spanilou jízdu zakončí u obrněných jedinců.

Famózní Montana

Když tedy odbočíme od příběhu, tak se musíme určitě věnovat grafické stránce hry, která naprosto předčila moje očekávání. Potají jsem doufal, že bude kráčet ve šlépějích AC: Origins, které bylo velmi krásně graficky zpracované. A musím říct, že se jim to povedlo. A klidně bych si troufnul tvrdit, že je to jedna z nejlépe vypadajících stříleček, které jsou teď k sehnání. Trochu jsem se bál, jak hra bude vypadat, když se nebude odehrávat uprostřed džungle, jak jsem zvyklý. Džungli však nahradily překrásné a husté jehličnaté lesy, travnaté planiny plné dobytka a klasický americký zapadákov k tomu sedne, a teď promiňte ten výraz, jak prd*l na hrnec. S kombinací krásného nasvětlení a perfektních stínů je krajina ve Far Cry 5 opravdovou chloubou. Když k tomu přidáte dokonalý soundtrack, který se mění podle toho, co se zrovna děje na obrazovce, je z toho hra, která vás do svého prostředí vtáhne během pár okamžiků.

Odpočinek u módu Arcade

S hrou samotnou Ubisoft také přináší mód Far Cry Arcade, což je ve zkratce editor, kde si můžete vytvářet mise podle vašeho gusta. Arcade je opravdu šikovná věcička, kde můžete tvořit pro sebe nebo pro celou komunitu a fantazii se opravdu meze nekladou. Dá se zde tvořit dokonce i kooperační, či multiplayerová režim. Nejlepší na tom všem je, že je zde vlastně neomezený počet různorodých misí, protože převážná část, je tvořena právě komunitou.

Závěrem

Co říct závěrem? Série Far Cry není pro každého a pokud od této hry očekáváte nějaký propracovanější příběh, tak se poohlédněte někde jinde, protože příběh Far Cry předčí kdejaká levnější hra. Ale pokud hledáte něco, kde se chcete odreagovat, nasát tu pravou americkou atmosféru, vystřílet pár táborů a dělat vlastně všechno, o čem Far Cry vždy bylo, tak Far Cry 5 je titul který vám ve vaší knihovně nesmí chybět.

• Grafická stránka hry
  • Mód Arcade
  • Velikost a rozmanitost mapy