[Recenze] Gears Tactics - Předem promyšlená krvavá jatka
Gaming Článek [Recenze] Gears Tactics - Předem promyšlená krvavá jatka

9. 6. 2020 16:05

Gears obléklo taktický kabátek, a ukázalo se v celé své masakrující kráse.

Koncem dubna se znovu rozezněla motorová pila na útočné pušce Lancer. Ano, Gears jsou zpátky! Místo third-person kabátku si ale oblékli taktičtější oblek ala XCOM, na který se lépe kouká z dálky. Jste překvapení? My také. Každopádně se nemusíte bát, že přijdete o akci, krev, vnitřnosti, kusy těl, drsný hlášky jak z akčních filmů z 80. let a hromady mrtvých Locustů.

Nech brouka žít

Dějová zápletka v Gears nebyla nikdy nic extra. Ale nebylo to ani špatné. Takové lepší hollywoodské akční béčko se Stevem „zamotané ruce“ Segalem. Spousta krve, rozházené kusy těl po okruhu 5 km čtverečních a drsné hlášky. Stejně tak je tomu i v Tactics, ale bavilo nás to.

V hlavní roli se objevuje Gabe Diaz čelící spolu se svým týmem invazi Locustů, kteří se na planetě Sera z ničeho nic vynořili z podzemí. Jediné, o co jim jde, je vyhladit lidskou rasu. Vše má na svědomí hlavní záporák Ukkon, který umí vytvářet pěkně odolná sarančata. Děj se konkrétně odehrává 12 let před událostmi prvního dílu ze ságy Gears of War. Kromě hlavní zápletky s Ukkonem sledujete taky vedlejší životní příběhy hlavních postav Gabea, Sida Redburna a Mikayli Dorn.

Kdo umře první?

Přesuňme se k hratelnosti. Na malé až středně velké mapě se pohybujete se skupinou čtyř postav, které mají základní 3 pohybové body, které je možné navyšovat díky pasivním a aktivním schopnostem. Volná kamera umožňuje rozhlížení po celé mapě, abyste se mrkli, kde se ukrývají například bedny s vybavením. Ano, lootování rare, epic, legendary beden se nevyhnulo ani Gearsům. Každopádně mapa je zahalena ve fog of war, takže pozice nepřátel neodhalíte. Dosah vaší viditelnosti tak závisí na pohybu a umístění postav. Proto není dobré vyběhnout dopředu jak Leeroy Jenkins, jelikož před vámi stojí docela početný mix druhů Locustů – melee, běžní vojáci, snipeři, granátníci, explodující brouci, velitelé. Všechny potvory jsou jedinečné a mají své speciální schopnosti, na které funguje různá taktika.

Jasný, všem urvete palici dobře mířenou střelou mezi oči, ale ne vždy na jednu ránu. Pravděpodobnost je mrška vrtkavá. Sice to vypadá, že se mnohem častěji dostanete přes 50 %, ale i tak je důležité vaše i nepřítelovo postavení - jestli se kryje, nebo má jiný pozitivní buff. Taky na ně můžete vyzrát pomocí aktivních schopností, jako třeba znemožněním pohybu po zásahu či explodováním. Pak tu jsou abilitky, co boostnou nebo vyléčí váš tým. Aktivních a pasivních schopností se nabízí opravdu fůra. Díky tomu se vytváří i perfektní prostor pro různé taktizování.

Když jsou čísla na zásah proti vám, stačí zvolit schopnost Overwatch, díky které si pokryjete určitou plochu. Pokud do ní vleze enemák, zásah je stoprocentní. Stejně tak to Locusti využijí proti vám. Čehož umělá inteligence umí využít, a tak se ocitnete ze tří stran obklopení v Overwatćh, zatímco si to k vám namíří čtyřnohá potvora s nitroglycerinem na zádech. Boje jsou nářez. A vzhledem k tomu, že se tu nevyskytuje žádná otevřená mapa, tak jsou všechny mise jen o pořádném masakru.

Zachraň, zneškodni, posbírej a zas znovu

Bohužel se tu setkáte taky s repetetivností. Dokola budete narážet na stejné typy vedlejších misí, které musíte absolvovat, jinak se nedostanete dál v příběhu. V Control obsadíte dvě vlajky, které představují náklad surovin. Principem je se ubránit, než naložíte potřebné množství surovin po každém tahu. V Rescue misích musíte za určitý čas zachránit zajaté rekruty z mučících kójí. Nebo v dalším typu se jedinou možnou a trnitou cestou vpřed plnou nepřátel snažíte nasbírat bedny s arzenálem, zatímco vás do zad bombardují. Sice jsme si masakrování v Gears Tactics užívali, ale tohle umělé natahování hratelnosti nám pilo krev.

Vývojáři se snaží zakamuflovat stereotyp tzv. Squad Requirements. Ty vám prakticky přikazují nebo zakazují, koho na misi pošlete, popřípadě radí. Nicméně před třetí Control misí během pěti hodin převrátíte oči v sloup, povzdechnete si, že už zase, a s úsměvem na tváři půjdete rozřezávat Locusty.

Co si nadmíru užijete jsou bossfighty. Ačkoliv je jich jak šafránu, tak díky výzvě, jakou nabízejí, zaplesá srdce nejednoho roguelike fanouška. Kdo se rád utápí ve vlastním selhání, je vítán. My se potili na normální obtížnost až do chvíle, než jsme zjistili, jak na tyhle Ukkonem vytvořené bestie vyzrát.

Kdo se hlásí dobrovolně?

Vanguard, Heavy. Scout, Support, Sniper. To jsou hratelné třídy, které jsou také naprosto originální. Kromě tří hlavních postav, si můžete rekrutovat další posádku, podle zrovna odemčených dostupných míst v kasárnách, které si navyšujete postupem hry. Kromě hlavních postav mohou všichni ostatní vojáci umřít. Pak už se s nimi nesetkáte, každopádně jsou nahraditelní. Bohužel jen přijdete o nasbírané zkušenosti.

Každá třída má taky svůj talentový strom, se čtyřmi možnými cestami, na které se chcete zamířit. Můžete si například vytvořit Supporta, co bude vynikající lékař, zatímco druhý z nich snižuje cooldowny schopností. Vyloženě si budete tvořit postavy podle vašeho stylu hraní.

Jako další RPG prvky dostanete jednoduchou customizaci vzhledu, výzbroje a zbraní u rekrutovaných posádek i hlavních postav. A tím není namysli, jen že si vyberete zbraň s lepšími staty, ale rovnou si ji můžete dle libosti natřít primární a sekundární barvou, přidat třeba rez a do toho leopardí vzor.

Ještě máš mozeček v levém horním rohu

Kdo zná Gears 5, tak Tactics mu je graficky velice podobný. Všechny stíny, odlesky, textury, zničená města, mrtvoly, spousta bariér ke krytí vypadají moc hezky. Přičtěte k tomu efekty výbuchů, lehkou destrukci prostředí, krev cákající na monitor při cut-scénách a váš herní zážitek z akčně nabitého titulu se o dost navýší. Nechybí ani kytara řezající metalové riffy.

Párkrát nám pozlobil pathfinding, který jinak funguje skvěle a taky působí akčně. Párkrát se nám z nepochopitelných důvodů neschoval náš syčák do krytu, a tak si říkal o kulku. Do třetice jsme v jedné misi měli problémy s grafickou optimalizací, trochu se nám zelenalo před očima, než se vykreslila plocha, ale nejsme si jistí, jestli nebyla chyba na naší straně. A trochu nám přijde, že AI podvádí, když jde do tuhého. Ale jinak z technického hlediska jde o perfektní kousek.

Gears Tactics nás baví! A To hodně! Sice tak po 12 hodinách spadne do stereotypního kolečka kvůli vedlejším misím, ale množství různých taktik a bojových stylů postav, které si můžete vyzkoušet trochu tu repetetivnost oživují, a hlavně je to pěkně krvavý mix zábavy. Navíc graficky i zvukově je to prvotřídní herní titul. Cenovka je sice maličko vyšší, ale my vám doporučujeme, ať si naostříte pily na Lancerech a vrhnete se povraždit hromady odporných Locustů.

Gears Tactics vyšlo 28. dubna 2020 na PC. Dostupné je taky v rámci předplatného Xbox Game Pass. Cena hry je v době recenze 69,99€ (cca 1890 Kč). Čeština není podporovaná.

Vývojář: Splash Damage, The Coalition / Vydavatel: Xbox Game Studios