[Recenze] Ori and the Will of the Wisps - Nádherná metroidvania
Gaming Článek [Recenze] Ori and the Will of the Wisps - Nádherná metroidvania

30. 4. 2020 12:11

Perfektní metroidvania, která vám vyrazí dech.

Po pěti letech se na monitory vrací světluška Ori, která nemalé části hráčů přinese kromě své roztomilosti i pěknou dávku ztracených nervů. Ve druhém díle se opět setkáváme s nesourodou rodinkou skládající se z prosto divných kreatur. Naru, Gumo, Ori a nejmladší člen – sovička Ku, potomek hlavního bosse z jedničky.

I believe I can fly

Idylické intro, kdy svět je plný slunce a všichni jsou šťastní, přeruší ošklivá bouře, zrovna když se Ku učí létat, a zanese ho spolu s Ori do vzdálené oblasti od domova zvané Niwen. Samozřejmě každého na kilometry od sebe, aby zápletka byla ještě napínavější. S Ori se objevíte uprostřed pořádně temného lesa, kterému vládne horrorové monstrum Jekota. Ten skutečně působí mnohem strašlivěji než hlavní antagonista z jedničky. I proto se ho bojí všichni obyvatelé Niwenu, kteří se záhy stanou vašimi spojenci. Opět se můžete těšit na příběh plný emocí smutku, strachu, štěstí a lásky.

Tak kam to bude pane?

Niwen je stejně jako svět z prvního dílu rozdělen do několika oblastí se stovkami zkratek, zákoutí a tajných míst. Vše budete postupem příběhu objevovat. Nově si taky budete moci vybrat, kterou z oblastí projdete nejdříve, hra totiž nabízí jednoduchý výběr. Level design je ale navrhnutý tak, abyste cestičku měli vždy nalajnovanou s minimálními odchylkami. Navíc jsou všechny levely naprosto originální. Takže se nemusíte bát, že byste zabloudili anebo nudili. Taky zde máte možnost se v pozdějších fázích hry vracet na neodhalené části, do kterých jste se kvůli chybějícím dovednostem nemohli dostat.

Duchovní síla

Ori si tentokrát polepšila, kromě Duchovního ostří máte na výběr z několika dalších zbraní podle vlastního výběru. Dostanete luk, palcát, granáty, a ještě další schopnosti, na které je potřeba využívat modré energie, ale každý si tak alespoň přijde na svůj osobitý bojový styl.

Dušička Ori taky dostala i „lano“, a jako zkušený Indiana Jones se pomocí této fíčury přichytíte na stěnách, zhoupnete se do těžko dostupných míst nebo to využijete pro vražedné kombo. A nemusíte zůstávat jen ve vzduchu. Můžete se taky provrtávat zemí a vystřelovat se jak rakety do nic netušících nepřátel. Zkrátka čím víc si toho projdete, tím víc se toho naučíte, a akrobatické možnosti Ori přinesou ještě více zábavy.

Dušička dle obrazu svého

Pokud máte rádi RPG prvky, tak zpozorněte. Kromě zbraní si taky můžete vybrat, jaké zrovna aktivní a pasivní schopnosti bude Ori umět. Tyhle talenty, které postupně nacházíte či odemykáte, si můžete měnit dle libosti (i během boje), a počet míst pro aktivování bonusů si zvětšit, když úspěšně absolvujete výzvy v podobě arénových soubojů.

Řada se dostane i na speedrunery. Kdo se cítí být africkým běžcem v počítačových hrách, může si vyzkoušet novinku v podobě časových výzev. V podstatě se snažíte, co nejrychleji projít určitou část oblasti, a tak překonat ostatní hráče.

Ať už jde o boj, akrobacii nebo speedrun, vše si náramně užijete, teda až na únikovky před bossy a následné souboje. Nejsou vůbec špatné, ale ztratíte při nich spoustu nervů, protože nalijme si čistého vína, Ori sice působí graficky jako hra pro děti, ale obtížnost tomu vůbec nenasvědčuje. Nicméně vývojáři si zaslouží velkou pochvalu za přesnou odezvu ovládání. Právě díky tomu si hru tak užijete.

Po dvacáté a stále poprvé

Nejednou budete proklínat vývojáře, Ori a samotné Bohy, když budete umírat pořád na stejném místě. A když už se konečně dostanete dál, zaseknete se na jiném místě. V tom ale tkví krása Ori a jemu podobných metroidvanií. Při rychlosti, kdy každá sekunda rozhoduje musíte dojít na to, jak se správně pohnout, abyste přežili. Když už ale zemřete, nečekejte, že si body respawnu budete vytvářet jak v jedničce. Tentokrát se vsadilo na automatické ukládání, které je pevně dané v určitých částech každého levelu. Někdy to pomůže, že vás to dokonce posune dál, než jste byli, jindy vás to zase vyplivne pěkný kus cesty od místa úmrtí.

Noví kamarádi

Jak jsme psali výše, obyvatelé Niwenu se rádi přidají na vaši stranu, aby pomohli porazit Jekotu. Nečekejte ale nějaké kung-fu pomocníky. Spíš vám za nasbírané body prodají kus mapy, naučí nové bojové či akrobatické dovednosti. Jelikož působí jako aktivní NPC, můžete jim taky pomáhat s jejich problémy v rámci vedlejších úkolů, za které budete odměněni. A v neposlední řadě pomáháte vybudovat uprchlickou vesnici, kde se všechny tyhle roztodivné oblůdky sejdou.

Audiovizuální orgasmus

Už jednička byla bomba, stačilo se na ni jen dívat a poslouchat. Taky nyní budete unešení z grafického a zvukového zpracování. Všechno to tak krásně hraje barvami a plynule navazující hudební podkres jen umocňuje atmosféru.

Bohužel i tady se našlo pár vad na kráse. Hra trpěla optimalizačními problémy a občas to v některých místech ošklivě chrčelo a bzučelo. Párkrát se nám podařilo proskočit za objekty, takže jsme se objevili v texturách a nešlo z nich ven, dokud jsme nedohopsali do nějakého místa, kde jsme z ničeho nic zemřeli. Jako problém vidíme i trochu nejasnou navigaci po mapě. Vzhledem k tomu, že se můžete pohybovat nelineárně, tak se může stát, že narazíte v písečné oblasti na místo, kam se dostanete jen díky schopnosti, kterou se naučíte v zasněžené oblasti. No ale to nezjistíte, dokud se k oběma místům nedostanete. Chtělo by to aspoň trochu poradit.

Trochu nás mrzí, že inovativní RPG prvky zjednodušily hru, například libovolně neomezeným měněním bonusů. Na druhou stranu zase můžete přizpůsobit každou vteřinu boje aktuální situaci, což zní fajn. Jinak je to téměř dokonalé dílo jak po stránce hratelnosti, tak audiovizuálu. Přesné ovládání navíc sníží frustraci z častého umírání, a my si tak můžeme říct, že chyba je opravdu jen mezi monitorem a židlí.

Ori and the Will of the Wisps vyšlo 11. března 2020 na PC a Xbox One. Cena je v době recenze 29,99€ (cca 800 Kč). Hra obsahuje českou lokalizaci.

Vývojář: Moon Studios / Vydavatel: Xbox Game Studios