Recenze: Zvuková karta Creative Sound Blaster AE-7 - Hi-Res interně
Recenze Hardware Článek Recenze: Zvuková karta Creative Sound Blaster AE-7 - Hi-Res interně

19. 1. 2020 20:42

Recenzujeme interní zvukovou kartu od Creative se samostatným ovladačem hlasitosti.

Zvuk je po grafickém hávu dost možná tím nejzásadnějším vjemem, kterého se nám dostává při hraní her. Nakonec v akčních e-sportových FPS titulech je orientace podle zvuku naprostou nutností. Přesto se ale většina hráčů dnes spoléhá na integrované zvukové karty v základních deskách svých počítačových sestav.

My vám dnes představíme naprostý opak – opravdový high-end mezi zvukovými kartami. Seznamte se. Tohle je Creative Sound Blaster AE-7, interní samostatná zvuková karta disponující digitálně-analogovým převodníkem a zesilovačem, jejichž využití posouvá reprodukci zvuku na úplně novou úroveň. A výrobce ji sám velmi horlivě doporučuje ke hraní počítačových her. Možná začínám zbytečně v superlativech, nicméně od produktu jsem na začátku neměl vysoká očekávání ve smyslu zlepšení zvuku z běžných reproduktorů či sluchátek, která má doma asi většina z vás. Na druhou stranu je ale AE-7 v podstatě téměř jednou z vlajkových lodí výrobce Creative, takže bylo potřeba k testu přistupovat s pokorou.

Nadstandardní specifikace a Hi-Res zvuk

Karta samotná disponuje čtyřjádrovým procesorem a instaluje se do PCI-e slotu vaší základní desky. Je vybavena špičkovým DAC ESS 9018 třídy SABRE, který ze sebe dokáže chrlit čistý audio stream 127 db dynamického rozsahu, a to při přehrávání ve vysokém rozlišení 32bit/384 kHz, což je samozřejmě obrovský nadstandard, neboť i u slušných AV receiverů se obvykle setkáváme s Hi-Res zvukem pouze 24bit/192 kHz.

K dispozici je i vlastní diskrétní bi-zesilovač Xamp, který se stará o sílu audio signálu. Využít s ním můžete bez problémů i studiová sluchátka s impedancí do 600 ohmů. Jistě – kdo z nás má taková doma? Ale specifikace jsou skutečně maximalistické. Najdeme zde i podporu Dolby Audio a enkódování DTS Connect. Připojení je možné přes optický výstup TOSLINK, 3,5mm jack výstup s podporou 5.1 kanálové konfigurace (a samozřejmě i vstup pro mikrofon) a přes dodávaný modul ovládání hlasitosti můžete rovnou připojit i 6,3mm kabely reproduktorů či sluchátek.

Software

Ke kartě je potřeba doinstalovat ovladače a také software Sound Blaster Command, který se pak ale postará o ovládání veškerého nastavení. Ať už jde o úpravy ekvalizéru, nastavení výstupu včetně úprav profilů SBX, které zvládají modifikace prostorového zvuku, zvýraznění basů a mnoha dalších nastavení, najdete zde zkrátka vše. Nechybí ani starý známý Scout Mode, který je určen právě pro hráče za účelem jednoznačné orientace v prostoru díky zvýraznění zvuků chůze a výstřelů.

Zvuk na vlastní uši

No a jaká je realita? Při poslechu hudby se i s mírně nadprůměrnými sluchátky určitě pozastavíte nad proměnou zvuku. Není samozřejmě diametrálně odlišný, ale frekvenční spektrum je vyhlazenější a velmi znatelně to svědčí basovým linkám, které jsou konzistentnější, čistší a je u nich slyšitelný výraznější sustain i tehdy, když už přecházejí ve výraznější středy či výšky. Nepopírám ale, že rozdíly jsou patrné hlavně při přehrávání kvalitních nahrávek – např. ve formátech FLAC nebo WAV.

Co se týče režimu Scout, setkal jsem se s ním již poněkolikáté a i tentokrát na měl působil spíše plošším dojmem, což je ale samozřejmě důsledek jeho funkčnosti. Sám bych tuto vychytávku asi oželel, na druhou stranu musím objektivně říct, že jsem se setkal s prostorovým zvukem, který kvalitu reprodukce zkresloval mnohem výrazněji.

Creative Sound Blaster AE-7 ukazuje, že i interní zvukové karty mohou v dnešní době přežít díky nabídce skutečně kvalitního zvuku s pokročilými funkcemi. Pro výrobce je to samozřejmě obtížná cesta, protože většina spotřebitelů zůstane na dlouhá léta pouze u klasických integrovaných čipů, nicméně pro užší skupinu uživatelů jde rozhodně o zajímavou investici. Dají se do ní zařadit i počítačoví hráči? Z části určitě ano. Jsem sice trochu skeptický k přínosu ve smyslu lepšího vnímání hluků v prostoru, ale pokud máte kromě hraní rádi kvalitní hudbu a potrpíte si na dobrou reprodukci, tahle karta odvede neskutečný výkon.

Na CZC.cz je k dispozici v době psaní recenze za 5.790 Kč. Není to málo, ale na druhou stranu ani extrémně moc. Zkrátka si jen musíte uvědomit, zda je tenhle produkt to pravé pro vás. Nadšencům ho určitě můžeme směle doporučit, ale zároveň tiše dodáváme, že se vyplatí zainvestovat i do připojených reproduktorů nebo sluchátek.

• Výborný Hi-Res zvuk
  • DAC ESS 9018
  • Šikovný ovladač hlasitosti s možností operativního připojení vstupů i výstupů