Přinese nová distribuční služba Steamu čerstvý vítr do plachet vývojářům i hráčům?
Steam Greenlight končí a chystá se jeho náhrada! Poté, co Steam v srpnu 2012 spustil svoji distribuční součást, si Valve uvědomilo význam této oblasti, ale zároveň bylo nezpochybnitelné, že aktuální systém nefunguje ve všech ohledech dostatečně dobře.
Na jedné straně stojí pozitivní fakta. Podle dostupných informací ze Steam Greenlight vyšlo více než 100 titulů, které dokázaly dosáhnout na prodeje ve výši 1 milionu USD (každá individuálně).
Na straně druhé vytvořila tato služba ale i nepříjemnosti související s přemnožením nekvalitních her, jejichž vývojáři často i na základě podvodných taktik uměle zvyšovali hodnocení a poté jen z prodejů ždímali peníze. Valve si je samozřejmě tohoto neduhu vědomo a snaží se proti němu více či méně efektivními opatřeními bojovat už delší dobu.
Dalším aspektem, na který se Valve zaměřuje, je personalizace nabízených titulů přímo podle preferencí uživatelů. Tento segment chce dále rozvíjet, neboť právě tudy může vést uživatelova cesta k nezávislým hrám.
Představení Steam Direct
Novým distribučním programem by pro vývojáře měl být Steam Direct, který bude uveden někdy během jara 2017. Pro vstup vývojářů budou stanoveny specifické požadavky, které budou zahrnovat vyřízení administrativních náležitostí, verifikaci samotných autorů (společnosti) a poskytnutí údajů pro výběr daní. Valve tento proces přirovnává k žádosti o bankovní účet.
V jednání je také výše poplatku, který by vývojáři měli platit pro vstup do kanálu Steam Direct. Poplatek má samozřejmě za cíl rovněž eliminovat jednoduché zneužívání distribuce her na steam a nejde o žádnou novinku - už od roku 2012 vývojáři musí platit 100 USD pro publikování v Greenlight (výtěžek putuje charitě Child's Play).
Momentálně Valve pracuje se zpětnou vazbou a navrhované výše poplatků se pohybují od zmíněných 100 USD až po 5 000 USD. Samozřejmě různé výše přinášejí různá pro a proti a konečnému stanovení poplatku bude předcházet důsledná analýza ohlasů a feedbacku. Vysoká částka sice zabrání dalšímu zamoření steamu podprůměrnými, nedokončenými či vykradačskými projekty, ale zároveň také znemožní využití kanálu pro důmyslné nezávislé tituly nejmenších vývojářů, pro které by poplatek představoval obrovskou finanční zátěž.
Zákazník na prvním místě
Valve ve svém blogovém příspěvku zdůrazňuje, že si od uvedení Steam Direct slibuje hlavně zlepšení distribučního prostředí pro vývojáře a samozřejmě co nejlepší zpřístupnění herních zážitků pro své uživatele s čímž úzce souvisí i oblast samotného nákupu her. Nezbývá než doufat, že Steam Direct přinese svěží a lepší řešení.