Důvody jsou dva.
Half-Life: Alyx konečně vyšlo a zatím má za sebou skvělá hodnocení. Stále se ale nejedná o plnohodnotný díl, což si samozřejmě Valve uvědomuje. V rozhovoru pro ING prozradil level designer Dario Casali také důvod proč.
Původně ještě po vydání Half-Life 2 to bylo zejména kvůli tomu, že vývojáři společně s dalšími díly (Epizodami) pracovali také na Source enginu, se kterým se předtím velmi obtížně pracovalo. Source 2 byl nakonec vydán v roce 2015, na novém díle Half-Life se ale nepracovalo, a to jak z toho důvodu, že práce na novém enginu byly náročné, tak také proto, že žádný z prototypů nového dílu HL se vývojářům nelíbil.
Druhý důvod je jednoduchý. Jak Gabe Newell řekl pro IGN, Valve vědělo a stále ví, že jakmile vydá hru se jménem Half-Life, vydělají spoustu peněz, bez ohledu na kvalitu. To zkrátka studio nechtělo a s Half-Life chtěli dělat velké věci. Také právě pro to vzniknul Alyx, jako pokus a krok do VR.