Recenze: Nvidia Shield TV – výrobce grafických karet se dere do obýváků ve velkém stylu
Technologie Článek Recenze: Nvidia Shield TV – výrobce grafických karet se dere do obýváků ve velkém stylu

Filip Němeček

Filip Němeček

14. 2. 2017 16:44

Nvidia nedělá pouze grafické karty, nabízí třeba herní konzoli Shield TV se systémem Android.

Společnost Nvidia asi není třeba představovat, díky grafickým kartám ji určitě dobře znáte. Jenže Nvidia nedělá pouze grafické karty, je tu také mobilní čip Tegra a právě jeho poslední generace X1 pohání zařízení Shield TV. Záměrně nepíšu herní konzoli, protože toho tato krabička umí mnohem více.

Původně jsem neměl v plánu, zabývat se designem zařízení, přece jen budete spíš koukat na obraz, který Shield TV vykouzlí. Jenže design zaujme na první pohled, je moderní, neotřelý a v kombinaci se zeleným podsvícením je to v mém případě asi nejhezčí zařízení, které jsem kdy postavil vedle televize. Shield TV lze postavit také vertikálně, v této pozici vypadá snad ještě lépe. Asi bych to ale bez oficiálního stojánku neriskoval. Stojánek si můžete koupit zvlášť. Nvidia se chlubí, že jde o „jeden kus eloxovaného hliníku“ a stojánek opravdu působí dobře. Cena 900 Kč je prostě přestřelená, poloviční cenovka by slušela mnohem víc.

Jak už bylo zmíněno na začátku, srdcem zařízení je Tegra X1. Zde není moc co rozebírat. V kombinaci s 3 GB operační paměti je Shield TV bleskově rychlý snad ve všem, co mu můžete předhodit. Trošku zamrzí vnitřní paměť 16 GB u základního modelu, zvlášť když větší Android hry zaberou klidně přes 4 GB. Snadno si ale můžete pomoci microSD kartou nebo třeba flash diskem, případně tradičním externím diskem. Mezi portovou výbavou totiž najdete dvojici rychlých USB 3.0 a také Ethernet port, pokud nedůvěřujete své Wi-Fi. Nvidia u zařízení dost připomíná podporu 4K rozlišení. Kromě video obsahu zvládne Shield TV ve 4K také některé Android hry. Samozřejmě také musíte mít něco, na čem si 4K obraz pustíte.

Po zapnutí vás přivítá tradiční rozhraní Android TV. Jako první jsou zobrazeny doporučení, kde najdete hlavně obsah z YouTube, ale také Geforce Now a dalších nainstalovaných aplikací. Následuje speciální Shield sekce, kde máte pohromadě právě Geforce Now, odkaz na Shield hry a další podobné věci. Následuje část s hrami a konečně aplikace. Orientace v prostředí je celkem intuitivní a dobře si rozumí s gamepadem. Stejně tak můžete ale použít třeba mobilní aplikaci Android TV (iOS & Android) a také Shield Remote, ke kterému se dostaneme později. Se systémem jsem měl zpočátku několik problémů, aplikace padaly, Google Play Store hlásilo chyby při stahování aplikací. Po prvních dnech používání jsem ale na podobné zádrhely už nenarazil. Každopádně systém by si zasloužil ještě od Google vyladit a nezbývá než doufat, že se internetový gigant na tuto část Androidu zaměří v budoucnu více.

Ve velkém se zde počítá s hlasovým ovládáním. Mluvit můžete do gamepadu, Shield Remote nebo právě mobilní aplikace. Výsledky jsou rozporuplné. Příkazy „open YouTube“, „launch YouTube“ či prostě „YouTube“ aplikaci YouTube neotevřou, namísto toho se zobrazí zvláštní výsledky z několika aplikací. Stačí ale stejné příkazy použít pro Netflix a vše funguje podle očekávání. Spolehlivé je hlasové ovládání také v samotné aplikaci či v Google Play Store. Říct název hry, videa či aplikace je pohodlnější, než klasické psaní. Naopak třeba ve Spotify hlasové ovládání prostě není podporované. Je celkem škoda, že ho Google nezabudoval do virtuální klávesnice, pak by fungovalo univerzálně. Mluvit můžete také česky (stačí nastavit) pak máte ale omezenější možnosti, na druhou stranu se vám bude dobře hledat obsah v češtině.

Jako multimediální zařízení funguje Shield TV takřka bez problémů. Rozhodně se jedná o lepší řešení, než „chytré“ televize. Pokud už náhodou seženete nějakou s Android TV, tak bude mít pravděpodobně o dost slabší HW výbavu. YouTube aplikace je povedená, sledovat můžete Twitch, videa ze Stream.cz, přednášky na TED a celou řadu dalšího obsahu díky velkému výběru aplikací. Nechybí ani podpora Google Cast, kterou využijete hlavně s Android chytrým telefonem nebo tabletem. Snadno si skrze ni na Shield TV můžete pustit YouTube video, hudbu ze Spotify a další. Dokonce jde sdílet také webová stránka z Google Chrome, ale s výsledkem jsem nebyl moc spokojený.

Aplikace jsou super, prohlížeč už tolik ne

Jak Shield TV exceluje v přehrávání videa a hudby, tak pokulhává u prohlížení webu. Snadno sice nainstalujete Google Chrome, prohlížeč ale vypadá stejně, jako na tabletu. Takže se vám na velkou televizi stejně skoro nic nevejde. Každopádně můžete zkusit jiný z dostupných prohlížečů a doufat, že Google na Android TV začne více pracovat.

Hry a Geforce Now

Je čas, podívat se na hry. Koneckonců to je hlavní důvod, proč za Android TV zařízení platit více než u konkurence (která toho zatím stejně moc nenabízí). Na Shield TV můžete hrát tři typy her: pro Android, ty z Geforce Now a streamované z vašeho počítače skrze Nvidia GameStream.

Google Play Store už nabízí okolo 400 her, které podporují gamepad a Nvidia se chlubí, že dalších 150 jich je optimalizovaných pro Shield (to znamená hlavně hezčí grafiku). Dost se mi líbilo Borderlands: The Pre-Sequel, které vypadá velmi pěkně po grafické stránce a hraje se plynule (brzy vyjde Borderlands 2). Dost her podporuje také více hráčů a pak teprve začíná pravá zábava. Pokud máte s kým hrát tento typ her, připište si pro Shield TV další body. S tímto typem her jsem ale narazil také na pár problémů. Například Modern Combat 5 od Gameloft po mě chtěl zadat věk a ačkoliv jsem měl připojenou i klávesnici, tak se mi prostě nepovedlo zadat jakékoliv číslo a nedostal jsem se dál. Hry občas otravují, že požadují Google+ profil. Ačkoliv Google přestal svoji sociální síť takto tlačit, pořád po ní zůstaly stopy. V neposlední řadě je to cena her, hlavně těch speciálně pro Shield. Chápu, že dostat na Android Portal, celé Half-Life 2 či třeba Metal Gear Rising: Revengeance asi nebylo jen tak, nedokážu si moc představit, jak budou hráči nadšeně platit 300 Kč za Portal či o 50 Kč méně za Half-Life 2 epizodu. Skvělá indie skákačka Super Meat Boy stojí 430 Kč, to je více než na Steam a navíc je to hra z roku 2010. Jinak je ale nabídka her služná, rozmanitá a další pravidelně přibývají.

Dalším velkým herním argumentem pro Shield TV je služba Geforce Now. Za měsíční předplatné vám Nvidia poskytne streamované hry. Nabídka titulů v rámci předplatného sice zrovna nenadchne, ale je žánrově celkem vyvážená. Můžete si například zahrát skvělý Tomb Raider z 2013, Batman Arkham sérii, Lego hry a další. Pak jsou tu ještě hry, které si nejdřív musíte koupit. Takto si můžete zahrát Zaklínač 3, Mad Max a celou řadu dalších her. Nvidia vám navíc ke koupi hry dá Steam nebo GOG klíč, takže máte víceméně hru dvakrát. Samotný zážitek z hraní streamovaných her je velmi dobrý. Pokud máte opravdu rychlé připojení, tak hry vypadají snad i lépe než na konzolích Xbox One a PlayStation 4. Ale ani s pomalejším to není špatné.

Geforce Now jsem nakonec otestoval i na připojení ADSL s rychlostmi 20/2 Mbps a hry nevypadaly vůbec špatně. Rozdíl zblízka poznáte, ale kvalita obrazu pro mě nepředstavovala problém a dokázal bych si představit, že bych takto celou hru dohrál. Zpoždění při ovládání postřehnout nejde. V tomto mě opravdu Nvidia překvapila, že jsem si mohl zahrát streamované hry i na vesnici, která je jinak od civilizace docela odříznutá. Navíc první 3 měsíce streamování máte zdarma. Hrál jsem také zhruba na připojení 40/15 Mbps a zde už byla kvalita velmi dobrá. Samotné používání služby Now je bezproblémové a zatím jsem nenarazil na jediný zádrhel. Vyberete si hru, během chvíle spustí a můžete pokračovat od vaší uložené pozice. S multiplayer hrami ale takto nepočítejte, tam už by zřejmě ta odezva byla znát.

Shield Controller a Remote

V balení se zařízením dostanete jeden gamepad. Při prvním uchopení jsem zažil celkem šok. Gamepad je celkem těžký a oproti tomu z Xbox One či 360 dost odlišný. Jakmile si ale zvyknete, tak se s ním nehraje vůbec špatně. Výhrady se ale přece jen najdou. V první řadě bych ocenil lépe zpracovaný D-pad (či také směrový kříž), který nepůsobí nejlepším dojmem při mačkání. Naštěstí ho při většině her nemačkáte tak často. Pak je tu čtveřice kapacitních tlačítek, fungují spolehlivě, ale trefit se do nich bez koukání na ovladač chce docela dost cviku. Za klasická tlačítka bych se nezlobil. Dolní část ovladače vedle Shield loga nabízí ještě změnu hlasitosti, tlačítka ale kolikrát fungovala až na několikátý pokus. Respektive záleží, z jakého úhlu je zmáčknete. Zkoušel jsem dva gamepady a problém byl vždy stejný. Navzdory vyjmenovaným problémům se mi s gamepadem hrálo dobře, ani jsem necítil potřebu připojit Xbox 360 gamepad, který je také podporován. Gamepad navíc můžete dodávaným kabelem připojit a používat s PC. Rovněž kvalita zpracování působí solidně. Potěší také možnost, připojit si do jack konektoru sluchátka a mít tak zvuk pouze pro sebe.

K Shield TV si můžete dokoupit ještě malý ovladač Shield Remote. Z velké části je kovový a v ruce působí skvěle. Ovládání postačí na aplikace a navigaci v systému, zahrajete si ale také jednoduché hry, jako třeba Badland, kde stačí jedno tlačítko. Opět je zde mikrofon pro hlasové ovládání a jack výstup pro sluchátka. Hlasitost se u Remote nastavuje pomocí tenké dotykové plochy ve spodní polovině ovladače. Nevím, jestli jsem chytl nějaký špatný kus, ale nikdy se mi nepovedlo spolehlivě takto hlasitost nastavit. Někdy jsem se nedočkal reakce vůbec, jindy zase omylem nastavil moc vysokou hlasitost. Závažnější problém ale představoval fakt, že se hlasitost občas měnila při používání ovladače, aniž bych přiblížil prsty k této dotykové ploše. Tento problém jsem zkoušel, aniž bych spustil oči z ovladače a mého rozložení prstů, a stále se opakoval. Uvítal bych možnost, tuto změnu hlasitosti prostě deaktivovat, i kvůli možnosti nechtěného zavadění o dotykovou část.

Mobilní aplikace umí to samé, co Shield Remote

Navíc dříve zmíněná mobilní aplikace Android TV je zdarma, umí to samé jako Remote + máte klávesnici. Ačkoliv je jinak Shield Remote dobře zpracované, tak se těžko doporučuje ve srovnání s aplikací. Můžete si ale do Remote třeba zapojit sluchátka a na vzdálenost zhruba do 10 metrů od Shield poslouchat hudbu…

Co říci závěrem? Shield TV je krásný kus hardware, jehož vnitřní výbava jen tak nezestárne. Android TV by si každopádně zasloužilo ještě vylepšení, která snad nejsou tak vzdálené (přece jenom Google na Androidu pracuje celkem dost). Nvidia svou část odvedla dobře, i když bych se nezlobil za revizi Shield gamepadu s vyřešenými nedostatky. Teď je řada na Googlu a vývojářích aplikací a her, aby zařízení udělali ještě zábavnější s více možnostmi. Potenciál tu je a není malý.

Hezké, zábavné zařízení & připravené na budoucnost

Jak moc bude Shield TV vyhovovat vám, záleží na plánovaném využití. Myslím, že je celkem škoda, zařízení kupovat jenom kvůli přehrávání videa a aplikací. Na druhou stranu pokud opravdu chcete chytrou televizi, tak stejně řešení od Nvidia vypadá jako nejlepší volba. Dostatek výkonu navíc zajistí, že se nemusíte bát nástupu 4K videa či náročnějších aplikací. Vše bude díky Tegra X1 fungovat plynule ještě hodně dlouho.

Co se týče her, tak Shield TV nemůže moc konkurovat PC nebo konzolím, to ale ani není cílem. Zařízení stojí méně, to samé většinou platí i o hrách. Navíc je hraní skrze Geforce Now velmi dobrý zážitek, pokud máte ale trošku rychlejší internet a Nvidia přidává nové hry celkem pravidelně. Pak jsou tu ještě hry pro lokální spolupráci, zde se s každým hráčem zábava násobí. Ze začátku jsem byl k myšlence Shield TV skeptický, ale zařízení dokázalo předvést, že si pozornost zaslouží. Navíc vypadá skvěle. Těším se na další rozšíření Geforce Now a her pro Shield.