Recenze Starfield: Hvězdné zklamání
i Zdroj: Bethesda Game Studios
Recenze her Starfield Recenze Recenze Starfield: Hvězdné zklamání

Recenze Starfield: Hvězdné zklamání | Kapitola 3

17. 10. 2023 13:15

Seznam kapitol

1. Minulost 2. Přítomnost 3. Budoucnost

Kdy jste se naposledy dívali na jasnou noční oblohu plnou hvězd a měli jste ten zvláštní pocit, jaké to asi ve vesmíru je? Jestli jsme sami? A jaké by bylo zažít nesčetná dobrodružství, pokud by lidstvo dokázalo cestovat mezi hvězdami? A stalo se Vám také, že přesně tenhle magický pocit pominul s východem slunce? Ve Starfield to je bohužel dost podobné.

Psal jsem, že minulost představuje negativní stránku hry a přítomnost pomezí. Budoucnost, tedy rok 2330 ve kterém se ha odehrává, odráží pozitiva. Proto jako strhující rád označím cestování vesmírem. K tomu máte ve hře máte možnost vylepšovat nebo kupovat nové vesmírné lodě, jejichž prostřednictvím se dopravujete mezi planetami a měsíci.

Přitom můžete narazit na nejednoho vesmírného piráta. K ničení těchto mužů a žen zpoza hrany zákona Vám budou sloužit různé a rázné zbraně. Například naváděné rakety. Přitom souboje nesestávají jen ze slepého držení tlačítka myši ke střelbě. Ke skutečně efektivnímu boji budete muset převádět energii mezi různými systémy lodě. A to i v reakci na poškození, které váš koráb během souboje utrpí. Tedy pokud zlotřilé piráty nesestřelíte z hvězdné oblohy dříve, než Vám poškození způsobí.

Podobně pozitivní je i pocit z hlavní mise. Je sice zaměřená na vyhledání a kompletaci emzáckého artefaktu, ale jde vcelku o uspokojivé hledání, při kterém získáváte na svou stranu spojence. Ti Vám budou v misích pomáhat podle toho, jakou specializací vládnou. Vlci samotáři ale nemusí smutnět. Pokud hráč nebude chtít společnost, nikdo se mu při misích po bok stavět nebude. S někým, nebo samostatně, může hráč plnit i vedlejší mise. I ty jsou vcelku zábavné a herní svět jich obsahuje velké množství.

Jedním z dalších kladů hry je šíře herního světa. Pokud budete chtít, objevováním planet můžete strávit desítky hodin. Přitom narazíte na nepřátele jak humanoidního, tak zvířecího původu. Pokud se Vám násilí hnusí, můžete jako renesanční člověk skenováním fauny a flóry přispět k poznání cizokrajných druhů. Anebo jen vydrancovat planetární a měsíční nerosné bohatství pro vlastní užitek. A to buď poctivou ruční prací nebo automatizovaně prostřednictvím těžebních stanic. Ty můžete stavět v rámci budování základen, které Vám přispějí i dalšími výhodami.

Starfield
Windows 11 PC
Xbox Xbox Series X | S

Starfield se GOTY rozhodně nestane. Důvodem k tomu přitom není závratná konkurence her, ale přistup Bethsedy. Vývojáři se asi snažili vytvořit hru, která bude představovat rovnováhu síly. Bohužel jim ale nedošlo, že pokud má mít hra pozitiva, musí mít i negativa a také aspekty neutrální. Přesně jako při průchodu časem v podobě minulost-budoucnost-přítomnost hra oplývá z jedné třetiny negativy, z jedné třetiny má neutrální vlastnosti a z jedné třetiny je naplněna pozitivy, což ale je ale málo. Navíc se nelze zbavit dojmu, že vývojáři nevěděli, jakou hru chtějí vytvořit. Starfield tak není pořádně ani RPG, ani FPS ani colony builder. A to je škoda. Potenciál má hra přitom obrovský. A to jak v šířce herního světa a s tím spojených možností kolonizace a cestování ve vesmíru, tak i ve vysoké úrovni hlavního příběhu i vedlejších misí. Potenciál je ale jen jeden z mnoha dalších stavebních kamenů skvělé hry, které Starfield chybí.

Hodnocení

Předchozí
Další