Recenze: Dead Cells - návod jak strávit u plošinovky desítky hodin
Gaming Článek Recenze: Dead Cells - návod jak strávit u plošinovky desítky hodin

16. 8. 2018 09:32

Pixelartová smršť akce a perfektní hratelnosti. To je Dead Cells.

Pixelartová smršť akce a perfektní hratelnosti. Kladiva, luky a štíty. Heroické tempo. To je jen několik málo výstižných termínů, které definují Dead Cells - novinku od studia Motion Twin. Možná by se na první pohled zdálo, že žánr klasických roguelike akčních plošinovek s příchodem jakési renesance nabral už mnoho zástupců, nicméně právě Dead Cells v něm směle vyčnívá a hráčům přináší neuvěřitelnou porci zábavy.

Tělo bez duše a duše bez těla

Abych byl přesný, nejde o úplnou horkou novinku. Dead Cells totiž někteří z vás mohou znát už z early-accessu, který byl na Steamu spuštěn na začátku května loňského roku. Teď už ale můžeme jásat a titul si připsat na seznam úspěšně dokončených her, které si prošly předběžným přístupem v průběhu vývoje. A mám za to, že můžu směle konstatovat, že ten hře v tomto případě opravdu prospěl.

Lidská tělesná schránka je zbytečně přeceňovaná. Minimálně v Dead Cells určitě. Hlavní hrdina je už stejně mrtvý a jeho zhmotněná podoba ve formě nesmrtelných buněk dokáže ovládnout tělo popraveného vězně a vrhá se do akčního dění plného kosení nepřátel, hledání stále lepší výbavy a minimálně zezačátku neustálého umírání. Co jiného by také člověk od roguelike hry měl čekat, ne? Jenže to není všechno. Dead Cells totiž etablované mechaniky doplňuje skvělými drobnostmi - rozmanitými biomy, výborně optimalizovanou obtížností, širokou škálou typů zbraní a permanentními upgrady, které vám vydrží i po nesčetných úmrtích.

Ač Dead Cells dostává od některých hráčů nálepku "2D Dark Souls", podle mě je mnohem stravitelnější. Obtížnost je prostě adekvátní, nepřátelé nápadití a hlavně je vše mnohem svižnější. Ovládání postavy je intuitivní a útoky i úhyby si rychle osvojíte. Více se spíš budete muset věnovat samotným nepřátelům, jejich pohybům a vyhodnocování situací, ve kterých se střetnete s většími skupinami. Pomáhat vám ale budou zbraně a vybavení, kterých je opravdu hodně.

Metoda luku a biče

Vybere si každý - ať už máte rádi dýky, meče, luky, štíty nebo biče. Každá zbraň navíc může mít i náhodné vlastnosti, což jejich využití činí ještě dynamičtějším. Využívat můžete i speciálních granátů, pastí či střílen. Důležitým aspektem je potom sbírání bonusů, které se vztahují k jednotlivým barevným třídám zbraní. Pomohou vám v urputnějších soubojích - třeba s bossy. Jedno zdolání hry vyjde možná na hodinu. Téměř s určitostí se vám nepodaří doběhnout do konce v prvních pokusech, ale sbírání buněk pro zajištění permanentních upgarů, nové zbraně, výbava a bonusy z vás postupně udělají mistra.

Časem si možná troufnete i na speedrun. Důležité je ale především to, že hra i přes opakování po úmrtí díky svému kouzlu a spoustě proměnných není repetitivní. Synergické funkce některých zbraní vám umožní využívat svého potenciálu na maximum a Dead Cells prostě nepřestává bavit. Třešničkou na dortu je ale hlavně perfektní grafické zpracování, ve kterém se klasický pixelart snoubí s propracovanými světelnými a částicovými efekty a plynulými propracovanými animacemi. To vše doplňuje také výborné audio a zvukové efekty.

V kombinaci s občasným nenuceným humorem a drobnými indiciemi ohledně děje hry si Dead Cells opravdu zaslouží poklonu. Přestože jde o menší titul, nabídne obrovskou porci zábavy. Na Steamu je k zakoupení za 24,99 EUR. Vlastně mě nenapadá, co titulu vytknout. To, co slibuje, plní na jedničku a hráče zabaví na desítky hodin. Doplním jen, že je hra opravdu stavěna spíše na využití gamepadu a koneckonců na to i upozorňuje hned po spuštění. Výborně se ale určitě bude hrát i na konzolích. Dostupná je pro Nintendo Switch, PS 4 i Xbox One. Pokud bych měl hodnotit číselně, dávám smělých 9/10.

• Hratelnost
  • Vizuální zpracování
  • Skvělé doplňující audio