[Recenze] Maneater - Brutální příběh žraloka
Gaming Článek [Recenze] Maneater - Brutální příběh žraloka

30. 7. 2020 14:12

Kam se hrabou Čelisti.

Existuje nespočetná plejáda filmů v hlavních rolích s hodnými lidmi a zlými žraloky. Těch, kde by tomu bylo naopak, snad až na pár animáků, ani není. A jak je to u videoher? Řekněme, že podobně. Naštěstí herní průmysl může nabídnout zábavu, kterou filmový ne, a to interaktivní. A proto se už pár vývojářů pokusilo vytvořit hry, kde jste v roli žraloků dokazovali, že na vrcholu potravního řetězce jsou paryby a nikoliv lidé. Jenže většina z nich vplula jen do moří průměrnosti. Až do teď. Maneater dokázal doslova roztrhat na kusy průměrnost a dravě zaútočil na hráčské smysly, aby v nich probudil predátory, kterým naservíroval pořádnou porci akční zábavy.

Nic než pomsta

Maneater se možná tváří jako simulátor žraločího života, ale ve skutečnosti jde o singleplayerové akční RPG, chcete-li „shARkPG“, jak si pojmenovali žánr přímo vývojáři. Smyslem celé hry je žrát, žrát a znovu jen žrát, abyste se vyvinuli do rozměrů mega predátora brázdícího vodní plochy města Port Clovis, a mohli tak vykonat svou pomstu.

Ano, skutečně se chcete v roli žraloka pomstít. Nejste jen nemyslící mořská paryba. Tím se dostáváme k jednoduchému příběhu, ze kterého se nikdo neposadí na zadek, ale rozhodně se vám bude líbit jeho originální dokumentární vyprávění, které připomíná různé pořady o rybářích, lovcích nebo zvířecí policii známé z televizních pořadů na Animal Planet nebo Discovery Channel.

Dokumentární reality show sleduje život drsného rybáře jménem Scaly Pete, který se bez servítek živí a baví lovem žraloků. Podaří se mu ulovit vaši matku, kterou zabije, rozpáře, a přitom vás vyrve z jejího lůna a ošklivě poznamená řeznou ranou, abyste mu následně ještě stihli ukousnout ruku. Což ho samozřejmě pěkně naštve, a tak se chce pro změnu on pomstít vám. Drama je na scéně. Všichni se chtějí všem pomstít. Ale abyste pomstu mohli vykonat vy, musíte nejdřív zesílit a vyrůst.

Jelikož se celá tahle honba za pomstou bere jako dokumentární reality show, tak se s komentářem vypravěče setkáte nejen v cut-scénách, ale doprovází vás taky po čas gameplaye. Dozvíte se třeba i nějaké nové informace, většinou ale zakončené vtipem. Jak taky jinak, celé tohle dílo působí totiž dost cynicky.

Eat, sleep, evolve, repeat

Proplouváte rozmanitým otevřeným světem rozděleným do několika oblastí, do kterých se postupně dostanete, a snažíte se žrát vše, co vám připlave pod ploutev. Jsou tu močály, přístavy, golfové resorty, kanalizace, přírodní tunely i otevřený oceán. Hlavně je zde živo, ať už jde o ryby či lidi, takže se necítíte jak samotná paryba ve vodě. Vývojáři si taky pohráli s rozmístěním objektů jako vraků lodí, korálovými útesy, bohatou florou a spoustou kdejakých dalších věcí, co lze najít na dně zátok, moří a močálů. A jelikož jsou v Tripwire Interactive vtipálci, narazíte na spoustu easter-eggů. Žasli jsem na tím, jak jsou oblasti kolem Port Clovis různorodé, bohaté a živé.

Jenže ve vodách nejste jediným predátorem, takže i vám hrozí nebezpečí v podobě jiných žraloků, barakud, aligátorů a dalších vodních masožravců, kteří vám evoluci maličko znesnadňují. Zde platí jednoduché pravidlo „silnější ryba žere“. A proto chcete být větší a s vyšším levelem, co nejdřív to půjde. A taky proto vás tvůrci hry navádí k pořádnému průzkumu oblastí, než se vydáte dál.

K vývoji vám dopomáhá plnění hlavních i vedlejších misí, objevování různých otazníčků na mapě (jak u Ubisoftu), které ukrývají tři druhy collectibles nebo zabíjení dalších predátorů, na které je vypsaná odměna. Anebo lovců a jejich bossů, díky čemuž se zvyšuje taky vaše úroveň představovaného nebezpečí. Ačkoliv je principem hratelnosti, a tedy i úkolů, jen vše sežrat, tak hra víceméně spadné do stereotypu a repetetivních misí, ale nemusíte se bát, že byste se nudili. Za všechno budete náležitě odměněni novými evolučními vylepšeními, které ještě můžete upgradovat, což je dostatečná motivace. Ale hlavně vás bude bavit všechno žrát a ničit ve vodě, a překvapivě taky na souši.

Chci laserové trysky na ploutve!

Tak ty bohužel nedostanete. I přesto mají různá vylepšení do reality celkem daleko. Tak třeba získáte set, se kterým prorazíte loď, jak když nůž projede máslem, nebo lepší plíce pro delší výdrž a větší rychlost na souši. Následně si pak různé variace vylepšení můžete ještě upgradovat. Zvyšujete si tak ukazatele zdraví, obrany, rychlost, útok atp. Upgrade či změna vylepšení je ale možná pouze ve vašem úkrytu. Pokud jste poctiví, a rádi plníte všechny vedlejšáky, nebude pro vás těžké získat všechny možná vylepšení ani živiny pro jejich upgrade.

Teď jsem se nějak ztratil

Nemůžeme říct, že by ovládání a kamera byly špatné. Po většinu času se nám plavalo svižně a plynule. Ale pak přišly souboje s bossy. Tam už to bylo trochu kostrbaté. Jako by vývojáři ubrali tak o 50 % rychlosti. Třeba proti běžným aligátorům jsme se bez jediného problému vyhnuli ukázkovou piruetou, ale proti boss aligátorovi se někdy našemu žralokovi do úhybných manévrů nechtělo, anebo když jsme chtěli zrychlit, tak taky neposlouchal, dokud jsme tlačítko na gamepadu nezmáčkli znovu. Navíc tomu nepomáhala ani kamera, která nedokázala včas zaměřit na bosse, či tak celkově na něm udržet pozornost, a tak jsme se ocítili v jeho tlamě.

Bohužel bylo občas nepřesné třeba i střemhlavé zaútočení na lidi na souši. I když jsme chudáka v plavkách měli zamířeného, skočili jsme jeho směrem a nic, otočíme se, skočíme znovu a zase nic. S touhle nepřesností jsme se setkali víckrát. Někdy jsme dokonce skočili na úplně jinou stranu, než jsme měli zamířeno. Nejvíc jsme se s těmito problémy setkali na souši, ve vodě byly naše smrtonosné útoky mnohem přesnější.

Co se celkově soubojů týče, není to žádná věda. Můžete kousat, plácnout ocasní ploutví někoho po čuni nebo použít již zmíněný úhybný manévr. Ať už bojujete s kýmkoliv, recept je vždy stejný. Kousnout, plácnout, uhnout a pak znova. Takhle to uděláte dvacetkrát, a je po konkurenčním predátorovi. Proto nás víc bavili souboje proti lovcům, jelikož je mnohem vtipnější odpálkovat ocasem uloveného lovce proti jeho kolegovi s harpunou. A hlavně všechen ten křik a prosení o pomoc kolem toho masakru je slast pro uši. Když jste žralok samozřejmě, ne člověk, to jste potom sadisté a měli byste se léčit. Na druhou stranu při tom všem křiku a krve vzniká poměrně chaos, takže ve finále jen hlava nehlava mačkáte tlačítka tak, aby ten chaos byl ještě větší.

Rudé moře nikdy nebylo tak rudé

Graficky se vám Maneater bude určitě líbit. Lidé jsou sice ztvárnění tak trochu komicky, ale města, fauna a flóra, objekty ve vodě či animace jsou skvěle a detailně provedené. Vývojáři si taky pohráli se světlem a stíny, a díky tomu taková noční lidožravá plavba kolem města stojí opravdu za to. Co byste taky chtěli od Unreal Engine 4.

Bohužel, jak už to u otevřených světů bývá, nejde vše úplně ošéfovat, a tak se setkáte s různými chybkami v texturách, popřípadě taky v mechanice, jak jsme se zmínili výše. Není toho příliš, nijak moc vám to hru nepokazí, ale je to otravné.

Co se týče umělé inteligence ta taky není zrovna nejbystřejší. Ryby si kolem vás plavou, jak chtějí, ostatní predátoři se za vámi ženou jen po vymezené místo, navíc je jiné druhy ryb ani nezajímají, no a lidi se za křiku rozprchnou, ale jen aby se o malý kousíček dál třepali strachy a čekali až si je dáte k večeři. Lovci vás za to po vzoru GTA nahání, stačí ale odplavat pár metrů od nich, a jste z toho venku.

Doba hratelnosti se pohybuje v rozmezí mezi 10 až 20 hodinami. My jsme pojídáním všeho, co jsme potkali, strávili 11 hodin, a to jsme zvládli najít všechny značky i většinu truhlí. Považujeme to za adekvátní dobu vůči náplni.

Jestli hledáte pohodovou akční RPG, kde se moc nezapotíte, ale chcete jen zabíjet, žrát, vylepšovat se, budovat svou sílu i věhlas a nevadí vám repetetivní hratelnost s odměnami, tak je Maneater rozhodně pro vás. Ve slušivém grafickém kabátě nabízí skutečně zábavně a vtipně pojatou honbu za pomstou, takže těch pár mechanických chybek a hloupější AI vývojářům prominete.

Maneater vyšel 22. května 2020 na PC, Playstation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Cena hry je v době recenze 39,99€ (cca 1 000 Kč). Hra neobsahuje českou lokalizaci.

Vývojář: Tripwire Interactive / Vydavatelé: Tripwire Interactive, Deep Silver