[Recenze] Peaky Blinders: Mastermind - Ne tak úplně geniální
Gaming Článek [Recenze] Peaky Blinders: Mastermind - Ne tak úplně geniální

21. 8. 2020 12:41

Recenze stealth taktické puzzle adventury, která se zrovna genialitou nepyšní.

Peaky Blinders, v Česku přeložené jako Gangy z Birminghamu, se z Netflixu přesunuli do videoherní branže. Nelze se divit, když je to trhák, co už pět sezón dobývá nejvyšší místa v sledovanosti. A proto si vývojáři z FuturLab obstarali licenci, aby vytvořili Peaky Blinders: Mastermind, který určitě osloví minimálně fanoušky seriálu. Nečekejte ale žádnou akční nakládačku s poutavým příběhem jak v Mafii. Tvůrci chtěli, aby se samotní hráči stali mozky veškerých operací, a tak tu máte taktickou puzzle adventuru s kamerou z ptačí perspektivy. To abyste všechno lépe viděli.

Shelby? To jako to auto?

Jak jsme psali, příběh moc hltat nebudete. Svým způsobem se dost podobá seriálové předloze, ale scénář je mnohokrát slabší. Klasicky se na začátku něco podělá, v tomto případě je důležitý člen Peaky Blinders obviněn z vraždy čínského gangstera, ten to však popírá, ale to čínský gang nezajímá. Do toho tu je pak ještě další anglický gang, se kterým se škádlíte už nějakou dobu. A nakonec tu jsou policajti, co nemají rádi nikoho. Tomovi Shelbymu tak nezbývá nic jiného než zjistit pravdu, vyžehlit problémy a očistit jméno rodiny. Charismatický hercův hlas či Arthurův vychlastaný šišlák neuslyšíte, jelikož jediné audio ve hře jsou zvuky hry a soundtrack. Příběhové cut-scény se prezentují jako pěkně malované obrazy s titulky, které si hold musíte přečíst, pokud chcete být v obraze. Naštěstí toho textu je velice poskrovnu, takže to přelouskáte levou zadní. Ale pokud to jen přeskáčete tak nevadí, není o co stát.

Můj čas je jen pouhopouhé prozatím

Hratelnost už je o něco lepší. A jestli jste příznivci stealth náplně, a jen sem tam uštědříte políček, tak zpozorněte. V deseti několikaminutových misích budete plnit úkoly podle jasně daného scénáře. Smůla co? Při tom si zahrajete za všechny členy rodiny Shelbyových, kteří disponují svými specifickými schopnostmi. Thomas umí každého ukecat, Ada odvrací pozornost, Arthur dá všem přes držku, Finn je prcek, co vymete každou díru, Polly podplácí poldy a šperhákem odemyká zámky, a John je další mlátička, co občas něco zapálí.

Nejlepším a taky zásadním prvkem hry je plánování a ovládání času. Díky možným hrátkám s časem si tak můžete přichystat naprosto dokonale synchronizované provedení úkolů všech členů. Pomocí přehledné časové lišty se tak můžete orientovat v tom, kdo co dělal, dělá nebo udělá, a popřípadě se vracet do určitých úseků.

Čas přetáčíte dopředu i dozadu, takže se ani nemůže stát, že něco pokazíte a zastavíte se na mrtvém bodě. Stačí jen dojít na to, kde jste udělali chybu, a pak vše napravit. Což vzbuzuje pocit, jako byste opravdu něco vymýšleli. Jenže faktem je, že všechny akce jsou předem nalajnované vývojáři, jenom to hezky zakamuflovali tak, aby to vypadalo, že celá operace vzešla z vaší hlavy.

Veškerou akci provádíte v reálném čase, což je lehce otravné. Proč? Funguje to tak, že nejdřív s Tommym překecáte pacholka, aby otevřel dveře do budovy, co lze otevřít pouze zevnitř. Vrátíte čas na začátek. S Adou projdete dveřmi a odvrátíte pozornost hlídkujícího policisty. Vrátíte čas. Vyběhnete s Finnem a proklouznete kolem koketujícího poldy, seberete klíče a odemknete další dveře. Vrátíte čas. Vstoupíte dovnitř s Tommym a všechny dostanete odemčenými dveřmi dál. A podobně postupujete dál. Hru stopnete jen když vracíte čas, jinak to možné není, abyste si například naplánovali akci dopředu. Opět smůla. Může to být celkem otravné, obzvlášť pokud budete chybovat, ale to se naštěstí moc často nestává.

Důvodem jsou jednoduché puzzly, které musíte překonat, jako hlídky, dveře, brány a jiné blbosti. Navíc cesty jsou lineárně nastavené, takže víte, co a jak řešit. Většinou stačí jenom malinko nažhavit mozkové závity, a jste v suchu. Jako jo, podařilo se nám místy nasekat pár chyb, abychom si dali opáčko, ale hra vás za to nijak nepotrestá, takže není o čem.

Co se týče NPCček, které vám nějak mohou pomoct nebo musíte vyfackovat jsou taky jasně dané, takže ani tady si u nás vývojáři nezískali plusové body.

Stopky připravit

Mise či dílčí úkoly musíte stihnout do jasně stanoveného časového limitu. Takže opravdu čas tu hraje zásadní roli, a právě proto ho často vracíte, aby všichni členové, pokud možno, synchronizovaně něco dělali.

Motivací k tomu se snažit jsou taky zlaté, stříbrné nebo bronzové medaile, které získáte podle vaší rychlosti. Lovci odměn a trofejí tohle určitě uvítají. Nám, jakožto obyčejným hráčům, to stačilo prostě nějak projít. Do toho ještě můžete sbírat kapesní hodinky, které vám vylepší čas, pokud je najdete všechny.

Peaky Blinders: Mastermind nabízí dvě obtížnosti. Zatímco na standartní se dobře seznámíte s mechanismy, pro fajnšmekry tu je ještě těžká obtížnost. To neovlivňuje puzzly, ale pouze čas, do kterého musíte vše stihnout.

Vyškrábu ti oči

Cut-scény jsou sice malované, hra je ale kompletně ve 3D a nevypadá špatně na nezávislou tvorbu. Každopádně na zadek se z toho taky neposadíte. Navíc tu najdete několik přesahujících textur do míst, kde nemají co dělat.

Na Playstationu nás ale štvalo ne zcela přesné ovládání pohybu, takže jsme se často zasekávali o zdi. Jinak proti tomu nemůžeme vznést žádné námitky.

Rozhodně bychom snížili cenu, protože pokud nejste lovci odměn, tak hru projdete za 7 hodin. Potom taky kvůli slabšímu příběhu, relativně zábavné, ale nijak zvlášť originální hratelnosti, a především kvůli tomu, že je všechno jasně stanovené a hra vás vede za ručičku.

Sice se díky ovládání času budete cítit jako velemozek operace, co vymyslel neprůstřelný plán, ale jakmile prohlédnete, že je vše jasně nalajnované, tak už se budete snažit jen splnit misi v časovém limitu. Lehká obtížnost puzzlů, nepřesné ovládání pohybu, cena neodpovídající kvalitě a slabý příběh vyprávěný pouze textově, kladné body nepřidávají. Každopádně kdo chce nahlédnout do života Shelbyovic rodiny jinak než na Netflixu a vyzkoušet k tomu stealth v časovém limitu, tak ať nasadí čepice s žiletkami… by order of the Peaky Blinders!

Peaky Blinders: Mastermind vyšlo 20. srpna 2020 na PC, Playstation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Cena je v době recenze 24,99€ (cca 650 Kč). Hra neobsahuje českou lokalizaci.

Vývojář: FuturLab / Vydavatel: Curve Digital