Recenze: We Happy Few - nešťastně zvládnutá hra o štěstí
Gaming Článek Recenze: We Happy Few - nešťastně zvládnutá hra o štěstí

25. 8. 2018 12:44

We Happy Few je jedním z titulů, které absolvovaly opravdu dlouhou cestu napříč předběžným přístupem.

We Happy Few je jedním z těch titulů, které absolvovaly opravdu dlouhou cestu napříč předběžným přístupem na Steamu. V tomto případě ale úsilí nepřišlo vniveč, po DVOU letech jsme se konečně dočkali plné verze a nálepku „early-access“ můžeme u výtvoru studia Compulsion Games konečně odstranit. Dalším otazníkem je ale to, zda tato snaha přinesla očekávané výsledky, co se týče kvality samotné hry. Odpovědět se pokusím v následujících řádcích.

My všichni šťastní

Když se o We Happy Few začalo mluvit po oznámení, velmi silně všechny lákal především trailer, který naznačoval, o co vlastně ve hře půjde. Graficky krásně zpracovaný dystopický svět alternativních 60. letech, ve kterých houf spořádaných občanů žije svým navždy spokojeným životem díky konzumaci drogy JOY, která vás zkrátka učiní za jakýchkoliv okolností šťastnými. Velká většina fanoušků včetně mě potom očekávala, že hra bude stát hlavně na zajímavém příběhu, který budou doplňovat survivalové prvky a procedurálně generovaný svět městečka Wellington Wells. Vždyť se dokonce mluvilo o tom, že bude děj hry zfilmován. Bohužel jsme se ale dočkali pravého opaku. Předběžný přístup obsahoval naopak minimum příběhu a spíše se zaměřil na postupné rozvíjení herních mechanik.

Uplynulo pár měsíců a na We Happy Few se pomalu ale jistě začalo zapomínat. Singleplayerové hry mají nepochybně o něco horší pozici v boji o dlouhodobější popularitu, a to se v early accessu projevilo ještě silněji. Nevracejme se ale už zpátky do minulosti. We Happy Few je tady a podle vývojářů by mělo nabídnout komplexní příběh v délce kolem 20 hodin a spoustu nových mechanik. Rychlé shrnutí příběhu určitě přijde vhod.

Jak to tenkrát vlastně začalo

V průběhu druhé světové války v téhle poupravené historické lince vyhrálo Německo bitvu o britské ostrovy, což mělo samozřejmě za následek okupaci celého území. Ve Wellington Wells se ale rozhodlo, že šťastný život občanů nebude narušen. Stačil již zmíněný vývoj drogy Joy a její pravidelné užívání, které je nejen doporučené, ale přímo nutné. Pokud tedy nechcete být takzvaným Downerem, mezi které se řadí i první hlavní hrdina hry Arthur. Při své práci, kdy cenzuruje články novin, které by mohly připomínat těžké břímě historie, narazí na fotku se svým bratrem, což v něm vyvolá potlačované vzpomínky na bratra a pocit viny. Později se ale dostanete do kůže dalších dvou postav, které události hry odinterpretují zase z trochu jiného úhlu. Jsou jimi chemička Sally a ex-voják Ollie, který má moc rád výbušniny a nebojí se pustit do akce.

Ve hře budete zlepšovat u jednotlivých postav různé skilly, takže se hra rozrostla i o spektrum RPG prvků, crafting, sbírání předmětů a další vychytávky. Nicméně to, co jí naopak chybí, je určitá nápaditost ve vyprávění příběhu, a především také inteligence protivníků. Není překvapením, že se často dostanete do křížku s policií, které se ale poměrně snadno kdekoliv schováte. Skoro tak vlastně ztrácí smysl snažit se úkoly dokončit ve stylu stealth akcí. Kupu nepřátel sice většinou nepřebijete, ale naprosto běžně se vám stane, že si zalezete do křoví a hlídky budou stát asi pět centimetrů od vašeho nosu, aniž by vás spatřily. Nemluvě o tom, že kromě stupidní AI se ve hře často projeví taky leckteré chyby a bugy. Postavy se noří vzájemně do sebe, občas je nějaký objekt neviditelný a občas taky potkáte levitující postavu. Snad by to ale mohly zlepšit budoucí patche.

Nejen hloupí nepřátelé

Tím bohužel nekončíme - i po stránce výkonu, respektive jeho využití, je na tom hra docela bídně. Přestože si třeba na GTX 1060 hru po většinu času užijete i na maximální detaily s čísly blížícími se 60 FPS, propady snímků se objevují docela často - hlavně ve venkovním prostředí v některých specifických lokacích. Zkrátka stále je co zlepšovat. Na druhou stranu ale musím říct, že příběh (tedy hlavní novinka plné verze) - byť proložený občas pochybnými úkoly - je stále zajímavý a hra jako taková určitě za zahrání stojí. Vše navíc doplňuje přívětivý vizuál, občas nějaký ten vtípek, který se jednou povede a jindy ne... Je to prostě všechno trochu rozpolcené a bohužel je jejím hlavním problémem hry nevyužitý potenciál a nedotažené mechaniky či znatelné bugy.

Na druhou stranu se občas objeví i nějaký ten puzzle či hádanka, který není úplně špatný a trochu vás opět vtáhne do děje. Povedlo se i audio a občas vám při hraní prostě přijde, že We Happy Few je vlastně fajn. Bohužel se pak ale záhy často dostaví další facka v podobě některé ze zmíněných obstrukcí.

Možná recenze teď po přečtení vyzní dost přísně, ale já zkrátka čekal víc. Od We Happy Few jsem si bohužel sliboval hodně už od prvního zhlédnutí původního traileru a moje přání bohužel vyslyšena nebyla. Možná se toho po updatu dost zlepší a znovu opakuji, že příběh hry opravdu stojí za zahrání. Rozhodně teď ale nemůžu doporučit nákup hry za plnou cenu, která na Steamu nyní činí 59,99 EUR. To je prostě neúměrné. Proto dávám 6/10.

• Hezký vizuál
  • V jádru zajímavý příběh
  • Implementace zajímavých prvků z žánru RPG, survivalu a dalších