Recenze: Workers & Resources: Soviet Republic - geniální strategie z dílny slovenského studia
Gaming Článek Recenze: Workers & Resources: Soviet Republic - geniální strategie z dílny slovenského studia

20. 2. 2019 17:12

Dostali jsme možnost zahrát si velmi dobře vypadající strategii od slovenského studia 3DIVISION

Již v minulém roce jsme na herní konferenci Game Access měli možnost nahlédnout na vývoj slovenské strategie Workers & Resources: Soviet Republic. A musím rozhodně zmínit, že už tehdy nás tento koncept velmi zaujal a my netrpělivě čekali na datum vydání. Rok se s rokem sešel a je to tady, konečně jsme měli možnost novou strategii od studia 3Division vyzkoušet na vlastní kůži a to v mírném předstihu před ostatními uživateli, neboť plánované datum vydání je momentálně stanoveno na 15. března. Vyplatilo se ale toto čekání? Stojí hra opravdu za to?

Vybudujte svoji vlastní republiku

V Soviet Republic je váš úkol na první pohled velmi prostý - na začátku dostanete pořádný kus prázdné země a musíte se postarat o to, aby se republika dostala zpátky na obě nohy tím, že ji opět hezky od píky znovu vybudujete. K tomu dostanete určité finance, ze kterých musíte vyžít, než vytvoříte vaši prosperující a nezávislou republiku. Na výběr máte ze čtyř přednastavených obtížností, kdy po zvolení těžší obtížnosti se stává hra více a více propracovaná a zachází až do opravdových detailů o které se budete muset v průběhu hraní starat - ať už je to správa energií, nespokojenost občanů nebo například podrobný systém vzdělávání. Zajímavý bod, který bych si milerád vyzkoušel, je možnost nastavení dostupnosti vozidel až od roku, od kterého byly původně vyráběny. Bohužel tato možnost byla v době psaní recenze stále nedostupná, proto jsme si ji nemohli omrknout.

Ve hře máte dostupné dvě měny - ruské rubly a americké dolary, za které můžete nakupovat a později i prodávat vámi vyrobené produkty. A jelikož máme dvě měny musíme mít i minimálně dvě odlišná místa, kde budeme prodávat, protože zkuste si zajít do Ruska, prodat jim 2 000 kubíků dřeva a chtít po nich, aby to zaplatili v dolarech. Ve hře je to vyřešené poměrně chytře. Vždy dvě navzájem kolmé strany mapy jsou vlastně hranicemi pro určitý region. Tudíž jedna strana je hranice se sovětským svazem a druhá je s USA.

Proto je velmi chytrým tahem ze začátku hry postavit vaše první městečko někde na hranici těchto dvou států, neboť si můžete vybírat podle nabízené ceny, kam a za kolik budete zrovna vyvážet. Hra samotná je pak kombinací transport tycoon a building simulátoru. což znamená, že se nestaráte jen o to, abyste vystavěli pár budov, které budou vytvářet nějaký zisk, ale vašim úkolem je vytvořit i celkovou funkční dopravní síť, kde budou všechny úkony na sebe plynule navazovat.

Peníze, peníze a zase peníze

Jako ve valné většině building simulátorů hrají i zde peníze velkou roli, avšak z mého úhlu pohledu je to o parník jinde, neboť tady si je potřeba vážit opravdu každé koruny nebo lépe řečeno rublů, respektive dolarů. Ano, je jasné, že první krůčky budete muset udělat z vašich hrou přidělených peněz. Postavit domy, první fabriky a celkové zázemí pro obyvatelstvo, protože pokud chcete vytvořit prosperující stát, tak se to rozhodně neobejde bez dělníků. Musíte mít někoho, kdo za vás půjde kopat do dolů nebo sklízet na pole. A ačkoliv se to na první pohled nezdá, tak právě dělníci jsou největším zásahem do rozpočtu, jelikož za každého obyvatele, kterého si chcete pořídit, musíte zaplatit poměrně vysokou částku. A věřte tomu nebo ne, pokud se o svoje dělníky nebude starat, nebudou pro vás pracovat, v horším případě umřou nebo utečou a budete si připadat, jako byste vyhazovali peníze oknem. Ano, samozřejmě nemůžete vyhovět ve všem, ale je dobré jim aspoň nějaké základy nabídnout. Měli byste jim zajistit střechu nad hlavou, dopravu do práce a zase zpátky a přidat něco navíc, hospoda nebo hřiště je určitě také potěší.

Když už pak máte vytvořené nějaké základy, se kterými se dá pracovat, pak teprve začíná ta pravá sranda a hlavní pointa hry, která mi dlouho dobu unikala. Ve hře můžete vyvážet zboží a prodávat ho, ale materiál na stavbu budov si musíte opět koupit a jak už to, tak bývá, tak vývozní cena je mnohonásobně nižší než cena nákupní, proto nemůžete touto technikou nikdy profitovat. Dále na to využíváte cizí dělníky, které musíte zaplatit, a o to je stavba dražší. V tuto chvíli nastupuje ten naprosto geniální faktor celé hry, protože pokud máme nějaké dělníky a i svoje vytěžené suroviny, proč bychom to prodávali, když stačí nakoupit jen nějaké stroje a můžeme stavět a to de facto zadarmo. Toto je věc, která mě na té hře neskutečně baví. Kdy musíte přemýšlet, co je pro vás z budoucího hlediska užitečné ve smyslu, jestli vám tu surovina užijete v nadcházejících stavbách a ne to, co budete právě teď prodávat za veliké peníze, ale z dlouhodobého pohledu budete stále ve ztrátě. A popravdě neznám lepší pocit, když pak stavíte obrovské koleje a vidíte, jak vám celá železniční trať vzniká před očima a že to vše jde z vašich vlastních surovin a vy jste nemuseli utratit jediný rubl.

A výrok vývojáře, že všechna rozhodnutí jsou jen a jen na vás, můžu směle potvrdit, protože se zde opravdu fantazii meze nekladou a můžete zvolit jakou strategii chcete. Pak už zbývá jen otázka, zda opravdu tu prosperující republiku stvoříte, nebo se dostanete do mínusových hodnot a vaše republika vyhlásí bankrot.

Kouzelná grafika

Všichni jsme pravděpodobně zvyklí, že building simulátory nejsou nikterak závratné po grafické stránce, to samé platí i pro Soviet Republic, ale je tu jedno velké ALE. Ačkoliv není po grafické stránce hra žádná hitparáda, tak má v sobě něco extra, co lidi za západních zemí sice neocení, ale hráče z bývalých komunistických států to může zaujmout.

Když totiž prvně uvidíte modely baráčku hospod, nemocnic, škol nebo třeba vozidel, jsem si zcela jist, že v tom rozhodně poznáte panelák, ve kterém žijete nebo okolo kterého každý den chodíte do práce či školy. Klasické bytovky, kde v přízemí měl svoje místo řezník, staré tramvaje, které ještě můžeme na mnohých místech potkat. A ačkoliv všechny tyto budovy jsou po grafické stránce jednoduché a nenápadité, tak mají svoje kouzlo, které ocení především starší ročníky a je to jedna z mnoha věcí, která mě k této strategii připoutala na mnoho pro mě velmi dobře strávených hodin.

Závěrem

Workers & Resources: Soviet Republic je za nás velmi povedenou strategií z dílny 3Division, kde je neskutečné množství obsahu a způsobů, jak hru hrát. Soviet Republic si rozhodně užijí i hardcore hráči. Ačkoliv mám strategie velice rád, tak jsem se neodvážil pustit hru na nejobtížnější úroveň, neboť mi i střední obtížnost dávala poměrně dost zabrat a musím říct, že to byla pro mě výzva. Když pak vezmu v potaz, že na této hře dělá jediný člověk, lze titulu odpustit i řada bugů, na které jsem v průběhu hraní narazil a i také ne úplně nádhernou grafiku. A proto musím v našem závěrečném hodnocení smeknout, před naším východním sousedem ze Slovenska a hru bez váhání doporučit.

Hra bude dostupná 15. března na Steamu formou předběžného přístupu. Cenovku však zatím neznáme

• Volnost
  • Kombinace transport tycconu a building simulátoru