Recenze: HellBlade Senua's Sacrifice - dokonalé šílenství
Gaming Článek Recenze: HellBlade Senua's Sacrifice - dokonalé šílenství

3. 9. 2017 13:43

Psychologická výprava do světa temné severské mytologie je neuvěřitelně autentická.

Když jsem se o HellBlade dozvěděl poprvé, nadchla mě myšlenka hry postavená na perfektním zvukovém podkresu, který měl vystihovat šílenství hlavní postavy. Nic víc jsem o Senuině příběhu netušil a trochu se těšil na to, až se ponořím do neprobádaných vod. Už teď můžu směle říct, že to opravdu stálo za to. Proč? Pojďme se na nevšední počin studia Ninja Theory podívat.

Britské studio má za sebou portfolio, ve kterém najdeme zvučné názvy titulů jako např. DmC: Devil May Cry nebo starší Enslaved: Odyssey to the West. V případě novinky Hellblade se ale rozhodli bez pomoci dalších producentů vytvořit nezávislou AAA hru v perfektní kvalitě. TItul tedy od počátku mířil na vrchní příčky, které však rozhodně neměl předurčené. Daří se mu ale skvěle.

Mytologie a šílenství

O čem titul vypráví a kdo je vlastně Senua? To vše se dozvídáte postupně a příběh hry se rozplétá s tím, jak postupujete po dané linii. Senua je keltská válečnice se šrámy na duši, která se na svém improvizovaném voru vydává po řece do vikinského pekla a místa mrtvých, Helheimu. Žene ji touha bojovat za duši své lásky a věřte, že na své cestě jí bude muset obětovat mnohé.

Odhodlá se vyzvat samotné bohy severu a při vaší pouti se tak nevyhnete značnému množství soubojů, ať už půjde o iluze či skutečné hrozivé protivníky. Co je ale nejdůležitejší? Hned na počátku cesty paži hlavní hrdinky infikuje jakási temnota, která se rozrůstá úměrně s tím, jak často ve hře umíráte. Pointa je jasná - nesmíte přijít o život mnohokrát, jinak infekce pohltí Senuinu mysl a vy tak přijdete o veškerý herní postup.

Příběh hry je jedním velkým psychologickým náhledem do hrozivého, ale úžasného světa, který v sobě sdružuje auru strachu, temnoty, šílenství a naděje. Když říkám psychologickým, myslím to opravdu doslovně. Zápletka byla dokonce konzultována s neurolékaři, aby děj věrně u hlavní hrdinky zachytil stavy psychózy. Senuu totiž provází šílenství a symbolismus a nejasnost soubojů vyvolávají otázky, zda ve skutečnosti opravdu putujete mýtickým světem, nebo jen bojujete s démony své vlastní mysli.

Pohlcující zvuk a nádherný vizuál

Aby byl zážitek ještě autentičtější, uslyší kolem sebe téměř neustále hlasy, které Senuu provázejí. Znovu se dostáváme k už zmíněnému úžasnému zvukovému zpracování. Právě vnitřní hlasy, které vás hrou provázejí dodávají příběhu tu správnou hlubokou a psychicky vratkou atmosféru a jejich prostorové zpracování si skutečně naplno vychutnáte jen z kvalitních sluchátek.

Souběžně se zvukem vás ohromí i grafické zpracování, které je neuvěřitelně věrné a precizní. Vizuální efekty a světlo se snoubí s nádherným prostředím temných severských koutů Helheimu. To hlavní ale dodala herečka Melina Juergens, která hlavní hrdince propůjčila svoji podobu. Její výkon je neuvěřitelný a přestože hra vlastně zakládá na jediné postavě, Senua je natolik autentická, že její výraz a mimika katapultují už tak perfektní grafické zpracování na dvakrát vyšší úroveň. Za zmínku stojí i to, že Melina ve skutečnosti herečkou není a pouze se v Ninja Theory stará o střih videa. Evidentně byl objeven skrytý talent.

Runy, souboje a UI

Abyste se do hry ponořili maximálně a nic vás nerozptylovalo, vývojáři nechali hru bez jakéhokoliv UI. Pokud rádi pořízujete screenshoty, v Hellblade se vskutku vyřádíte. Navíc je zde k dispozici i propracovaný foto režim, který vám umožní přímo v akci zachytit dokonalé snímky včetně možnosti přidání různých efektů, úprav expozice a dalších nástrojů. Ovládání hry je intuitivní a souboje vlastně nikterak těžké.

Ač jsou bitky efektní, nemusíte se bát, že by vám měly dát zabrat a vy balancovali na hranici smazání postupu ve hře. Nebezpečné spíše mohou být chvíle, kdy musíte uniknout z prostředí, kde vám jde o život, a vše závisí na vašich orientačních schopnostech. Občas malinko potrápíte mozkové závity i tehdy, když budete pro další postup hledat v herním prostředí symboly severských run. Tato činnost se po chvíli stane trošku repetitivní, ale o to víc si aspoň užijete nádhernou krajinu a detaily Hellheimu.

Co dodat závěrem? Vyzkoušejte si Hellblade na vlastní kůži. Není to žádné druhořadé soubojové RPG. Hra vás vezme na unikátní příběhovou výpravu do temného, ale nádherného světa, kde vám hmatatelná atmosféra a náhled do šílenství duše hlavní hrdinky vyrazí dech, přestože vlastně celý dej stojí jen na představení samotné Senuy. Hru zakoupíte na Steamu za 29,99 EUR.

• Dechberoucí vizuál
  • Herecký výkon hlavní postavy
  • Audio jako základní kámen