Na GamesComu jsme si nechali předvést HTC Vive ve velkém stylu. Nejprve Fallout 4 a poté The Talos Principle.
Na GamesComu 2017 jsem si vyzkoušel ukázky virtuální reality pro HTC Vive. Nutno podotknout, že nešlo o žádné nudné simulátory. Jedním ze zásadních oznámení nedávné konference E3 bylo skvostné potvrzení příchodu áčkových her do světa virtuální reality. Bethesda chystá celkem tři hlavní trháky pro VR, a to Skyrim VR, Fallout 4 VR a Doom VR. Fallout bude dostupný pro HTC Vive, Skyrim pro PSVR a Doom si vyzkoušíme na obojím. Právě první z těchto titulů jsem si vyzkoušel na vlastní oči. Poté následoval v rychlosti i počin The Talos Principle od chorvatských Croteam.
Ví ár Fallout
Fallout ve virtuální realite je... prostě skvělý. Přestože jsem sám ohledně VR trošku skeptický, příjemně mě překvapil. Hra tak, jak ji znáte vás skutečně vtáhne do svého světa a apokalypsu ucítíte všude kolem. Vývojáři odvedli kus dobré práce a prostředí Falloutu nechá běžné VR zážitky daleko za sebou. Záleží ale, jak se sami s virtuální realitou obecně zvládnete poprat. Když jsem na stánku vstoupil do hry a zůstal stát na jednom místě při mlátičce se zombíky, všechno bylo v pořádku. Senzory fungují přesně, na levačce nechybí tradiční Pip-Boy a pravačkou se můžete pustit do nepřátel s baseballovou pálkou (či čímkoliv jiným).
Jakmile jsem se ale začal pohybovat plynulým krokem k další lokaci, začal se dostavovat pocit nevolnosti a bolení hlavy. Zážitek je to samozřejmě hodně individuální, ale mozek má často problém vnímat virtuální pohyb, pokud zůstáváte stát na jednom místě. Naštěstí je ve hře implementována i možnost využít teleportování po kratších vzdálenostech, což vaše vnímání nezatíží podobným způsobem, jako plynulá chůze. Pokud byste zatoužili po domácím VR zážitku, rozhodně si vyzkoušejte, jak vaše tělo na virtuální zážitek reaguje. Teleportace ale veškerou nevolnost eliminuje, takže jsem si nakonec i já hraní užil.
Mise ve hře jsou nepřekvapivě stejné jako v původním Falloutu a ovládání je velmi intuitivní. Levý ovladač slouží převážně k pohybu a pravý k interakcím. Bohužel VR verze nebude obsahovat žádná původní DLC, ale je potřeba si říct, že i samotná základní hra nabídne obrovské množství obsahu, který vás zabaví na dlouhé hodiny. Hru snad jinak netřeba vůbec představovat. Svět Falloutu je prostě nezaměnitelný. Velmi se povedla implementace V.A.T.S. – ve hře se zpomalí čas, zatímco hráč se stále může pohybovat a lépe zaměřit nepřátele. Masakrování nepřátel ve slow-motionu zkrátka vypadá efektně a bude vás stoprocentně bavit. Pokud koupi zvažujete, ještě si chvilku budete muset počkat. Fallout 4 VR bude dostupný koncem roku. Aktuálně je termín stanoven na 12. prosinec.
The Talos Principle
Druhým testovaným vzorkem byla logická hra The Talos Principle od chorvatského studia Croteam. Hra byla velmi úspěšná už ve svém obyčejném provedení a nyní má přijít i na Steam-VR kompatibilní headsety - tedy Oculus a HTC Vive. Bohužel jsem na vyzkoušení už neměl tolik času, ale malý náhled jsem si přece jen dopřál a k dalším informacím se dopátral později. Logická hra z pohledu první osoby plná zajímavých puzzlů vás vezme do zvláštního světa s nádechem filozofické science-fiction.
Hlavolamy ve virtuální realitě taktéž přinesly perfektní zážitek a ač jsem původní hru znal pouze z gameplayů, velmi mě nalákala a našel jsem si k ní cestu velmi rychle. Co je důležité? I tady Croteam implementoval více stylů pohybu po herní mapě, včetně několika různých typů teleportování (teleport, instant teleport, blink teleport), takže se nemusíte bát nepříjemných pocitů z pohybujícího se světa.
K dispozici je navíc i roomscale technologie, která vám umožní chodit po herním světě tak, jako kdybyste se v něm přímo nacházeli. Vývojáři si prý na úpravách hry pro VR dali skutečně záležet a práce na nich zabrala téměř tolik času jako prvotní vývoj. Na výsledku je to znát a The Talos Principle opravdu působí velmi přirozeně. Hádanky vás skutečně budou bavit.