Recenze: Conan Exiles aneb další z titulů, kterým k dokonalosti chybí opravdu jen málo
Gaming Článek Recenze: Conan Exiles aneb další z titulů, kterým k dokonalosti chybí opravdu jen málo

29. 6. 2018 16:27

Conan Exiles - hra ve která se meze nekladou

Už to bude něco přes měsíc, co z předběžného přístupu vyšel další z mnoha survival titulů Conan Exiles. A já jako velký fanoušek online survival her jsem se musel dlouho rozmýšlet, zda zkusit hru ihned po vydání nebo ne, protože jsem dostal od pár lidí informace, že je hra plná bugů, které těžce znepříjemňují život hráče. Takže jsem se nakonec rozhodl dát vývojářům měsíc na stabilizování hry a tady je výsledek.

Conan podle vašich představ

První poměrně zarážející věcí, na kterou hned po pár minutách narazíte, je tvorba postav a to se teď nebavím o jejich přednostech, k tomu se dostanu později, ale bavím se o tom, že každé připojení na pro vás nový server doprovází tvoření nové postavy, ačkoliv se to může zdát jako prkotina, tak přeci jen, když si tvoříte postavu po desáté, tak už jediné co u postavy nastavujete je pohlaví a velikost vašich předností. Ano opravdu si můžete nastavit velikost prsou u vaší Conanky, což rozpoutalo hodně kontroverze ohledně této hry, ale můžské publikum si to naopak pochvaluje. Popravdě je tu ohromné množství detailů, díky kterým si můžete přizpůsobit svoji postavu dle svého gusta, dokonce bych řekl, že seznam věcí které si na postavě přizpůsobit nemůžete by byl podstatně kratší.

Fantazii se meze nekladou

Poměrně výraznou roli zde, jak to už v survival hrách bývá, hraje base building. Vaši základnu si můžete postavit téměř, jak chcete a kde chcete. Rádi bydlíte na vysokém útesu v obří pevnosti nebo si radši postavíte malinkou chatrč u řeky, tady je opravdu jen a jen na vás, kde a co se rozhodnete stavět. S tím však také přicházejí problémy. Jelikož můžete bydlet téměř, kde chcete, tak jsou zde k nalezení také určitá místa, kde je vaše base prakticky nezničitelná, teď si říkáte, ale všechno se dá raidit pokud máte dostatek věcí. Vyvedu vás z omylu, když base postavíte, tak jak máte, tak ji nejste schopni zničit ani po přivolání bohů, což je ve hře nejsilnější možná zbraň, ke které není tak úplně jednoduché se dostat.

Velké plus zde za mě je systém levelů, přičemž maximální možný level je 60. Pokud si někdo z vás pamatuje XP systém v Rustu, tak je to dosti podobné. Ve stručnosti dostáváte zkušeností za mnoho věcí, ať už to je stavění základny, drancování nepřátelských táborů nebo jen objevování mapy, či těžení surovin. S každou novou úrovní, které dosáhnete, se vám odemknou nové věci na craftění, takže to zaručí váš postupný růst hrou. Tímto se dostáváme ke craftingu a u tohoto musím říct, že si opravdu nejsem jistý, co si o tom mám myslet. Neřekl bych, že je složitý, jen poměrně trvá dlouho, než si na něj zvyknete. Některé věci totiž můžete craftit přímo v inventáři, ale některé věci musíte vytvářet za pomocí speciálních stolů, takže pro začátečníka to může být trochu zmatečné. Ale zase abych nebyl na crafting až tak hodnej, tak je zde jedna věc, která mě celou dobu štvala a to bylo prosím pěkně využívání surovin u craftingu, protože vám je to s inventáře odečetlo, až byla daná věc hotová, takže pokud jste je omylem vyndali z inventáře dřív, tak jste mohli craftit vesele od znovu.

Obří svět plný překvapení

Conan Exiles se odehrává na jedné a té stejné mapě, přičemž vývojáři jednou za čas přidají novou lokaci, na mapě jsou nyní tři lokace poušť, zima a poslední přidaná džungle. Sám osobně jsem si myslel, že je to špatné rozhodnutí a za nějakou dobu bude mapa ohraná, ale opak je pravdou, za dobu, kterou jsem na tom strávil, jsem prozkoumal tak necelých 30% mapy, což mi potvrdil i jeden z hráčů, který má na Conanovi už stovky hodin, když sám přiznal, že jsou zde některé lokace, které nenavštívil ani on. Jediná věc co mě znepokojuje, je že nikdy pořádně nevíte, kdy bude globální vymazání mapy a budete muset začít od znova, takže se může klidně stát, že se připravujete na raid a druhý den se připojíte na server a začínáte od znova.

Mapa se, jak už jsem říkal, skládá z tří zásadních biomů, které jsou naprosto perfektně graficky propracované, ano nemůžeme očekávat grafiku jako z "nového" Far Cry 5, ale v oblasti survival her, je tohle za mě hra po grafické stránce opravdu hodně povedený kousek. O to více překvapující je, jak perfektně je hra optimalizovaná. Když se opět obrátíme k mnou již zmiňovanému Rustu, tak je to jako nebe a dudy. Conan je po grafické stránce absolutní špička a co se týče optimalizace, tak ani tam nezaostává, když se však podíváme na Rust, tak po grafické stránce nedosahuje ani z daleka takových kvalit jako Conan o to víc překvapující je, že optimalizace Rustu je naprosto otřesná. Takže musím říct, že s touto částí se vývojáři poprali opravdu bravůrně a nezbývá mi nic jiného, než jim smeknout klobouček.

Bug sem, Bug tam, Bug všude kde se podívám

A ano dostáváme se k části, kvůli které jsem celou recenzi posunul o měsíc a k části z které jsem nejvíce zklamán. Musím říct, že se toho popravdě moc nezměnilo, jelikož hra vyšla z předběžného přístupu, tak by se dalo očekávat, že už by měla být převážně bez chyb, bohužel se tomu tak neděje. Ano, každá hra má nějaké bugy, které jdou přehlídnout, je tomu tak i tady, ale pak jsou tu také bugy, které se prostě přehlédnout nedají, protože vy díky nim například ztratíte věci, pro které jste se vypravil na druhou stranu mapy. Ano vývojáři na tom pracují, to bezesporu, ale pokud jim příjde update, kde opravili 1000 bugů, ale dalších 2000 vytvořili, v pořádku, tak tady bude asi něco v nepořádku. Jak říkám, není to o tom, že by se bugy nesnažili opravit, to rozhodně ne, jde mi spíše o tom, že pokud přecházím z předběžného přístupu do ostrého provozu, tak byste měli mít velkou část chyb opravenou.

Závěrem

Conan Exiles v celkovém součtu všech pro a proti rozhodně žánr survival her nezahanbí, dokonce si myslím, že v mnoha ohledech předčí svoje konkurenty. To zejména po grafické stránce a po stránce optimalizace. Dalším velkým plusem je podle mě originálnost celé hry, ano samozřejmě se v mnoha ohledech inspirovala svými konkurenty, ale vývojáři to dokázali skloubit, tak že z toho vlastně vznikl dosti unikátní kousek se spoustou možností. Z mého pohledu největším problémem tohoto titulu je, velké množství bugů, které opravdu dokáží znepříjemnit život hráče, na druhou stranu tato věc se dá vždy nějakým způsobem opravit, takže bych hru jen za toto nějak vyloženě nezatracoval. Za současných 30 dolarů si myslím, že pro fanoušky survival her, to není vůbec špatná koupě.

• Grafická stránka hry
  • Optimalizace
  • Level systém