Recenze: Life Is Strange Remastered Collection - když remastrujete sedmiletou hru
Gaming Článek Recenze: Life Is Strange Remastered Collection - když remastrujete sedmiletou hru

15. 2. 2022 13:39

Recenze remasterovaných verzí původního Life Is Strange a prequelu Before the Storm.

Remaster sedm let staré hry… Není to vlastně trochu oxymóron? Tuhle otázku se rozhodli zbořit Deck Nine opět ve spojení s vydavatelem Square Enix a na svět přivedli v novém kabátě hru, která je asi mou největší srdcovkou vůbec. Je to tady - Life Is Strange a Life Is Strange: Before the storm oficiálně dostávají nový kabát a chtějí se předvést na pultech obchodů jako Life Is Strange Remastered Collection. Není ale všechno zlato, co se třpytí, a v tomto případě to platí dvojnásob.

Příběh a budování vztahů k postavám zůstává precizní

Jen ať si to shrneme – příběh Life Is Strange a jeho vygradování z na první pohled prosté příběhové linky z high-school prostředí, ve kterém sympatická hlavní hrdinka objeví svou schopnost manipulovat s časem, do nervydrásajícího dramatu plného lidského zla, ukázkového budování vztahu ke všem významným postavám a emotivního kolotoče na závěr je dost možná opravdu jeden z nejlepších story-tellingů poslední dekády. Pro mě určitě. Tehdejší vývojáři DONTNOD dokázali opravdu předvést své kvality „Max“imálně. Nemluvě o tom, že vaše rozhodnutí mají opravdu poměrně razantní dopad (byť třeba Detroit: Become Human je v tomhle zkrátka o kus dál, ale LiS vždy dokázalo ovlivnit i dílčí skládačky celkového finálního vyvrcholení).

Prequel Before the Storm pak přinesl rozšíření universa a příběhu Rachel Amber, jejíž charakter zůstal i po prvním díle tak trochu zastřený tajemstvím a otázkami. Byť první díl přinesl na pole příběhových her něco unikátního, Before the Storm ostudu určitě neudělalo. I tady se dobře pracovalo s vykreslením charakterů postav, došlo i na spoustu fan-servisu a tak nějak to docela dobře zaklaplo do sebe, byť jedničku rezolutně vidím o stupínek výš.

Remastery vyžadují péči

Tím chci ale říct, že samotný obsah obou remasterovaných her samozřejmě zůstává skvostný a pokud jste nikdy Life Is Strange ságou neprošli, okamžitě odložte všechno ostatní a udělejte to – litovat nebudete. Otázkou ale zůstává, zda je dostatek důvodů sáhnout po inovaci. Poslední doba zkrátka ukazuje, že i remasterům se musí věnovat patřičná péče, jinak dokážou zanechat na existujících sériích hořkou pachuť. Zeptejte se v Rockstaru. A obávám se, že i v tomto případě najdeme k provedení spoustu výhrad. Právě proto recenzi zveřejňuji i s kratším odstupem.

Obě hry totiž od vydání trpěly poměrně velkým množstvím bugů. Naštěstí vyšel docela rychle patch, který opravil (alespoň doufám, že nadobro) třeba špatné zobrazování titulků (místo textu se zobrazily názvy nahrávek), některé vizuální glitche a další drobnosti. Přesto jich je ve hře ale stále ještě relativně dost a třeba v Before the Storm jsem kvůli nenačtené položce v možnostech manipulace (viz screenshot nahoře) s určitým předmětem zkrátka nebyl schopný danou epizodu dokončit. Jistě - do budoucna se většina problémů odstraní. Je ale škoda, že se zrovna remaster nepodaří odladit více rovnou. Zastiňuje pak ságu, která má své obrovské kvality i v původní verzi.

Není remaster jako remaster

Před vývojáři je tak poměrně dlouhá cesta oprav a dotahování. Zvláštní je trochu to, že některé scény jsou opravdu propracované a člověk v nich rozpozná určitý posun grafického zpracování a animací, ale bohužel z toho přicházejí i záběry s velmi špatným světelným nastavením, zvláštními animacemi okolních postav a další drobnosti, které hře kazí seriózní vzezření. Grafická stránka vám ale hlavně bude původní hru opravdu hodně připomínat a je otázkou, jestli remaster skutečně přichází s významným posunem. Mrknetě se koneckonců sami na následující porovnávací video:

Můj verdikt k oběma hrám je tedy poměrně zdrženlivý. Obsahově jde o skvělé kousky, které vás nenechají v klidu, vyprávění příběhu je precizní a zejména vytváření love/hate vztahů hráče s herními charaktery je předpisové. Life Is Strange by vám ujít nemělo - zcela nepochybně. Je ale jen na vás, zda sáhnete po remasteru (který prostě narovinu působí trochu zbytečně), nebo si užijete původní feeling původní hry. Rozdíly nejsou markantní, bugy se samozřejmě určitě opraví...

Nicméně tato recenze hodnotí primárně remaster jako takový. A ten má bohužel bez pochyby rezervy ve svém provedení, a proto je i verdikt neúprosný, byť nemůžu pominout, že vše ostatní zůstává tak skvělé, jako pamatujeme z původních her. Přesto si Life Is Strange ujít nenechejte - jen ten výběr edice už nechávám na vás. Zvažte v neposlední řadě i cenu a aktuální stav oprav bugů.