Zašla věda příliš daleko?
Naučení Minecraftu je takové malé dobrodružství. Průzkum světa, stovky receptů a desítky mobů. Veteráni této hry na své začátky jistě koukají s velkou nostalgií. Kolik hodin zabere naučení této sandboxové hry se často liší, nicméně jistě nepůjde o 70 000 hodin jako v případě OpenAI.
Umělá inteligence se titul od Studia Mojang učila po dobu 70 000 hodin z volně dostupných YouTube let's playů. Neurální síť sledovala, jak lidé kostičkovanou hru hrají a učila se tak správné interakci se světem od stisknutí potřebných tlačítek až po umístění jednotlivých ložisek zdrojů. K dispozici byly také dva tisíce hodin záběrů s informacemi o akcích provedených hráčem, tedy kdy stiskl jaké tlačítko a jak pohnul přesně s myší.
Díky tomu se neurální síť naučila principy hry. K pokácení stromu je potřeba okolo 280 akcí a 14 vteřin. Vytvoření crafting tablu už zabere necelou tisícovku akcí.
Tvůrci popisují, že museli v algoritmu udělat řadu optimalizací a využít zejména i dva tisíce nahraných hodin obsahujících informace o provedených akcích. Umělá inteligence díky tomu snáze pochopila zbytek nahraných videí a dokázala se propracovat od crafting tablu až k diamantovému krumpáči.
Ve výsledku dokázalo AI získat diamanty vyrobit diamantový krumpáč během čtyř minut, tedy rychleji, než většina hráčů. Tvůrci si zvolili Minecraft kvůli otevřenosti a často odlišné interakci. Každý totiž hraje tuto hru trochu jinak. Poznatky z experimentu budou použity i v dalších odvětvích.
Celou studii si můžete přečíst zde, k dispozici je i zdrojový kód a informace o MineRL akci, v rámci které projekt vznikl.